Svar: Alternativ til D-dråber og ACD dråber samt 10 uger med vedvarende reflux
12. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Maria Louise
Da det lyder som om at din dreng gylper rigtig meget, så synes jeg det vil være relevant at du får ham vurderet af en læge. Nogle børn gylper så meget at det går ud over deres trivsel. Du skriver ikke hvordan din dreng tager på, men det er en indikator for om noget af maden også går videre i gennem systemet eller om han ligesom gylper med op end der kommer ned.
På børneafdelingerne bruger man forskellige metoder til at konstatere refluks og hvordan de gør lige hvor du bor, tør jeg desværre ikke sige. Man er begyndt at behandle børn med bla. Losec, som også bruges til patienter med mavesår. Man har fundet ud af at dette kan afhjælpe nogle refluks problemer. Med henblik på en evt. behandling er det nødvendigt at du får ham vurderet af lægen.
Der er også børn som gylper rigtig meget fordi de simpelthen overspiser og det er den overskydende mælk som kommer retur. Du kan derfor overveje om du kan begynde at trække amningerne lidt, så du ikke ammer alt for hyppigt - der må gerne gå 3-4 timer imellem hver amning og så kunne din dreng måske have glæde af en sut ind imellem.
Hvis han spiser rigtig meget og tager godt på, så kan man også nogle gange overveje om man skal give en lille smule kogt vand. Børn som ammes har normalt ikke behov for yderligere væske ud over modermælken, men i et tilfælde hvor barnet spiser meget, gylper meget, tager godt på osv. så kan lidt kogt vand i maven nogle gange give lidt ro. Det er ikke meget hans skal have - måske bare 25 ml, så får han ro i tarmene, kan få en sut og så sove lidt videre igen.
Med hensyn til D og ACD vitaminer, så er det desværre kun de muligheder der er. Man har tidligere lavet to typer D vitamin, men det gør man ikke mere - nu er der kun de to valgmuligheder D og ACD tilbage - desværre.
Du må tale med lægen om hvorvidt det vil være i orden at du holder pause med D vitamin.
Håber ovenstående trods alt hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske