Brev:
Mad og søvn, 8 mdr
13. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Mad og søvn, 8 mdr
Kære Helen
Nu har jeg atter brug for lidt råd og vejledning vedrørende vores datter, der bliver 8 mdr om 3 dage.
Vi har brug for, at der sker nogle ændringer såvel på mad- som på søvnområdet, så det her kommer nok til at fylde en del....
Først vedrørende mad:
Det går meget bedre med at spise, hun bryder sig dog ikke om hverken kød eller fisk, men tager godt fra af grøntsagsmosen nu. Hun kan dog ikke klare, hvis der kommer andre konsistenser, f.eks. ris. Så er hun meget tæt på at kaste op. Det er som om, det generer i halsen og fremkalder bræk-refleksen. Så hun får stadig kun mos, selvom hun har 5 tænder nu. Jeg har forsøgt at give hende gulerod og brød at gnave af, men enten fremkalder det bræk-refleksen eller osse får hun det galt i halsen. Så det er jeg lidt nervøs for at give hende, selvom jeg godt kan se, at det er en god udfordring for hende og at hun godt kan lide det.
Skal jeg se tiden an og regne med at det kommer, mens jeg stadig forsøger at give hende lidt forskellige konsistenser?
Jeg ville rigtig gerne give hende rugbrød, men det kan ikke opdrives her hvor vi bor, ej heller rugmel, så jeg kunne bage selv. Er der et alternativ til rugbrød, hun kan få til frokost? Hvordan sikrer jeg at hun får de fibre, hun har brug for?
Lige nu ser vores dagsplan ca. således ud:
Kl. 6: vågner og ammes, sover ca en time mere.
Kl. 7-7.30: Vågner og står op
Kl. 8.15: Morgenmad, hjemmelavet hirsegrød med lidt mælk samt vand af glas
Kl. 10: Ammes til formiddagslur, sover for det meste ca 1 time til 1½, andre gange 30 minutter og andre gange 2 timer
Kl. 12.30: Frokost, grøntsagsmos (forskellige kombinationer af kartoffel, gulerod, porre, broccoli, squash, sød kartoffel, madbanan) samt vand af glas
Kl. 14.00: Ammes til eftermiddagslur, sover for det meste ca 1 time til 1½, andre gange 30 minutter og andre gange 2 timer
Kl. 17: Ammes
Kl. 18.30: Aftensmad, som til frokost. Får for det meste lidt frugtmos til dessert (æble, papaya, ananas eller banan)
Kl. 20.30: Ammes til natten og sover
I løbet af natten: Vågner adskillige gange og vil have bryst.
Sådan har det set ud ca. den sidste måneds tid og jeg føler, det er tid til forandring og tid til måske at ændre nogle mønstre, inden det bliver for svært....
Håber, du har nogle gode råd til dette.
Det leder mig hen til mit andet problem, hvilket handler om hendes søvnmønster:
Hun sover stadig sammen med os i vores seng (den er meget stor). Vi har valgt denne løsning helt bevidst så længe, hun ammes om natten. Vi bor i Uganda, hvor det er vigtigt at sove under moskito-net pga risiko for malaria. Vi synes, det er besværligt at skulle ind og ud af alle de net i løbet af natten og har derfor valgt at lade hende sove i vores seng. Hendes egen seng står klar til når hun ikke skal ammes om natten... Det var i hvert fald planen, men nu kan det godt være, vi er nødt til at ændre lidt på det.
Fra at vågne 1-2 gange om natten, er hun nemlig nu begyndt at vågne horribelt mange gange i løbet af natten og det eneste, der virker er bryst. Vi har prøvet med vand og ændre stilling og sut, men hun klynker indtil hun får bryst, hvorefter hun falder i søvn for så at vågne igen kort tid efter. Ca. en gang i timen eller hver anden time, vågner hun. Vi har osse prøvet, at det er far, der giver sut osv. Her kan hun godt falde lidt til ro, men kun for en meget kort bemærkning.
Jeg er ved at blive vanvittig af mangel på sammenhængende søvn og det må da heller ikke være rart for hende selv. Når jeg tænker tilbage er dette mønster nok startet efter en periode med sygdom og feber.
Jeg tænker, at det måske osse hænger sammen med at hun øver sig meget på at kravle i øjeblikket (kommer dog ikke så langt) og er derfor osse mere urolig om natten, hvor hun er begyndt at sove i forskellige stillinger.
Hun er osse i denne periode meget opmærksom på, hvor jeg er i forhold til hende og kan af og til pjevse eller græde, hvis jeg forlader lokalet, selvom hun er sammen med andre.
Hun er desuden begyndt at tage lang tid om at falde til ro, når hun skal sove. Hun mosler rundt i sengen, vender tilbage til amningen, slipper og mosler rundt igen osv. indtil hun falder rigtigt i søvn.
Jeg tænker osse, at vi måske forstyrrer hende, når vi sover i samme seng og at det derfor er tid til, at hun kommer i sin egen seng? Vi har desværre ikke mulighed for at hun får sit eget værelse endnu.
Hvis vi beslutter, at hun skal sove i egen seng nu, har du så en god idé til, hvordan det kan forløbe?
Jeg har desværre ikke de bøger om at falde i søvn, som jeg kan se i refererer til mange gange i brevkassen. Men jeg ammer hende i søvn og det har jeg altid gjort og indtil nu har det ikke været noget problem for mig. Det er mig meget imod at lade hende græde sig i søvn. Men hvis hun nu skal i egen seng og hvis nu andre osse skulle kunne putte hende fremover, så ville det være rart for os alle, hvis vi osse kunne få brudt det mønster? Eller er det for meget forlangt på én gang?
Puha, jeg ved godt, det er en masse. Jeg glæder mig til at læse dine råd og jeg er glad for, at du er "i nærheden", når nu vi er så langt væk!
Kærlig hilsen
Rikke