Svar: Mad og søvn, 8 mdr
13. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med 8 måneders dagen:o)
Med hensyn til mad, så tænker jeg at det lyder som en rigtig god idé, hvis du kunne begynde at give din datter lidt brød. Rugbrød kan I ikke få - men det er jo også kun i DK at vi spiser dette og andre steder i verden klarer man sig jo fint uden:o) Så hvad spiser man af brød i Uganda? Du må prøve at give din datter lidt af dette, serveret som små hapsere med smørbart pålæg på.
Har I mulighed for at få kød, fisk, grøntsager, frugt? Det lyder som om I er nogenlunde velforsynede hvad det angår og jeg tænker at du kan bruge både grøntsagsmos og frugt som pålæg på brød. Måske kan du også lave lidt fiskepostej/mousse med en eller anden form for fisk, lidt fedtstof, krydderi, creme fraise, piskefløde, flødeost eller lignende - jeg ved ikke hvad I kan få hvor I bor. Men det er en måde at få lidt fisk i hende på.
Det er okay at hun fortsat også får mos, du kan ikke forvente at hun kan leve af 'tyggemad' endnu - det skal være meget lidt og så samtidig med mos ved siden af. Øvelse gør mester og derfor er du nødt til at prøve med forskellige konsistenser, så hun stille og roligt lærer det.
Grøntsager og bananer og også tørret frugt indeholder fibre, så ved at give din datter lidt af dette kan du sikre hendes et vist fiberindtag - det behøver således ikke at være gennem rugbrød. Men ellers drejer det sig jo om at forsøge at variere hendes indtag, så hun får lidt forskelligt. Jeg synes umiddelbart at din plan for dagen ser fin ud og din datter får allerede mange forskellige ting.
Jeg synes derfor ikke der er grund til at gå i panik, for det lyder som om det kommer stille og roligt, og du må lave mad ud fra de råvarer du kan få - der er sandsynligvis masser af grøntsager at forsøge med, måske også nogen som vi ikke har i DK.
Med hensyn til at lære at sove, så har jeg lidt svært ved at finde ud af, hvad du helst vil. Vil du helst at din datter sover hos jer fordi dette er mest praktisk i forhold til moskito-net og så lærer at sove hos jer uden at blive ammet? Eller vil du hellere at hun lærer at sove i sin egen seng, fordi hun nu er begyndt at sove mere uroligt?
Uanset om det er det ene eller andet du ønsker, så er det jo en rigtig god idé at hun lærer at sove uden amning om natten. Du skal naturligvis sørge for at hun får tilstrækkeligt med mælk i løbet af dagen og aftenen, så hun ikke er tørstig om natten. Derudover er det vigtigt at du har en tætsiddende bluse på, så hun ikke fristes for meget ved at ligge ansigt til ansigt med brystet.
Hun er stadig så lille at hun ikke kan forstå hvorfor hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan - hun kender jo ikke klokken, hun vil bare gerne ammes. Derfor kan det være forvirrende for hende og gøre hende rigtig ked af det, hvis du bare siger nej. En mere blid måde kunne være at du i første omgang prøve at få hende til at sove videre uden bryst og hvis dette ikke dur, så kun giver hende brystet kortvarigt.
Hun må gerne die lidt så hun lige finder roen, men stille og roligt prøver du så at lirke brystvorten ud af munden på hende samtidig med at du så kærtegner hende blidt, vugger hende stille (hvis hun ligger ved siden af dig i sengen og ammer), holder hendes lille hånd osv. Hvis hun bliver ked af det og vil have brystet igen, så får hun det, men hele tiden bliver du ved med at fjerne det, så hun tilsidst lærer at undvære og i stedet kan nøjes med dine kærtegn.
Det kan godt være at det vil være rarest for jer alle at hun er i sengen indtil I på en rolig måde har fået fjernet natamningen. Det kan også være at det ikke dur fordi det er for forstyrrende og at det derfor vil være meget bedre at hun kommer i sin egen seng. Det er I bedst til selv at vurdere. Men princippet er det samme. Hvis hun ligger i sin egen seng, så må I forsøge at få hende til at sove videre, vil hun kun ammes, så må hun lægges til, men kortvarigt og stille og roligt skal kærtegn og beroligelse tage over så brystet helt kan undværes.
Hun må efter min mening fortsat gerne ammes i søvn, når du putter hende om aftenen. Men i løbet af natten skal hun ikke ammes og det er her du skal ændre. Den amning som indgår i en del af putteritualet til natten, den er helt okay:o)
Med hensyn til bøger, så klarer du dig sikkert fint uden bøger om børns søvn. Lyt til dit hjerte og brug samtidig din fornuft, så kan det nok ikke gå helt galt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske