Svar: Store beslutninger
13. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mor K
Tillykke med den beslutning og jeg synes det er den helt rigtige beslutning du har taget:o)
Det er dejligt at din dreng responderer så godt på modermælkserstatning og der er intet i vejen for at du lige lader ham vende sig lidt til det inden du introducerer skemaden. Han er jo stadig kun 4½ måned gammel, så der er tid nok.
De 950ml i døgnet lyder meget passende og du må gå ud fra at han har en naturlig evne til at regulere sit behov. Så hvis du tilbyder, så tager han, hvad han har behov for. Hvis han tisser og virker glad og tilfreds, udvikler sig osv. så er det rigtig fint.
Med hensyn til skemad, så skal du ikke udskifte et måltid med det samme. Du starter med at give 4-5 tsk mad (grød eller mos) og så følger du efter med sutteflasken. Stille og roligt øger du ham til ½ dl og så til 1 dl. Når han spiser rigtig godt, maven følger med osv. så kan du begynde at give ham to gange dagligt. Det er bedre at du giver ham 1 dl. 2 gange dagligt og så fylder efter med mælk end at du giver ham 2 dl. på en gang. Du har mulighed for at give ham både grød og mos og mælken har han fortsat meget behov for og det hjælper ham også til at maven kan følge med hele tiden.
Du kan starte både med mos og med grød. Det bestemmer du selv og kan gøre som det passer bedst ind i jeres familie og dagligdag.
Jeg vil lige fortælle dig at sundhedsstyrelsen anbefaler at man først giver børnene juniordyne fra 1 års alderen. Det handler om risikoen for vuggedød. Hvis han har behov for at blive svøbt og puttet og den store dyne er bedst for ham, så hold øje med ham og sørg for at lette lidt på dynen, når han er faldet i søvn.
Fortsat held og lykke og dejligt at høre at du 'skinner' lidt mere nu:o) Fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske