Svar: Mad og væske?
13. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Bodil
En tur til Thailand - hvor lyder det bare dejligt, sådan at komme væk fra det stormfulde Danmark:o)
Amning morgen og aften og måske en gang imellem eftermiddag vil være helt fint i forhold til at dække jeres datters mælkeindtag. I stedet for eftermiddagsamningen kan I give hende en portion tykmælk, A38 eller lignende (fedtindhold ca 3.5% svarende til lavet på sødmælk) - måske kan i finde noget i Thailand som kan bruges.
Ellers må I give hende vand af kop i løbet af dagen. I Thailand skal vandet købes på flaske, men hun kan også få lidt fortyndet juice eller lignende - det vil være okay. I varmen er især væske jo vigtigt og I må gå ud fra at hvis I tilbyder hende det, så tager hun hvad hun har behov for.
Hvis hun her i forlængelse af sygdom er lidt træt af skemaden i øjeblikket, så prøv at holde en pause med dette. Hun må gerne få lidt brød med smør, frugtmos og lignende. Ost kan spises i stykker, og hun må gerne begynde at få pastaskruer og ris. Ting som I også kan få i Thailand. Frisk frugt er også godt.
Det vigtigste er at hun er interesseret i mad og i at putte i munden og det er hun jo. Derfor tænker jeg at du ikke skal bekymre dig for meget men give hende mere eller mindre alt, hvad hun viser interesse for og er maden på din tallerken mere interessant, så lad hende smage dette.
Med hensyn til vurdering af om hun får nok, så må du gå ud fra at så længe hun tisser og virker glad og frisk, så er det okay. Hvis hun begynder at virke sløv og du oplever at hendes urin virker koncentreret, så mangler hun væske og så må du fylde på hende.
Rigtig god rejse, jeg håber I får en rigtig dejlig ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske