Svar: Aften- og natteroderi, 1 måned
13. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Mor til to
Jeg kan godt høre at I er spændt lidt hårdt for derhjemme om aftenen og jeg kan godt forstå at storebror reagerer, det er jo en helt ny situation for ham.
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at lillebror tilsyneladende sover bedst om dagen, når der er mest ro hjemme, ligesom han spiser bedst om natten, hvor der også er ro og hvor mælken flyder lettere. Derimod er han meget vågen om aftenen, hvor I har haft gang i rigtig meget - hente storebror (øget støj hjemme), lave mad, far kommer hjem osv. Der er generelt meget mere uro om aftenen.
Jeg får indtryk af at jeres lille dreng faktisk har behov for meget ro omkring sig for at kunne slappe rigtig af og det øgede uro (som jo er naturlig nok) i familien om aftenen på en eller anden måde 'speeder' ham. Jeg tror derfor I skal prøve at gøre rigtig meget ud af at skærme lillebror om aftenen.
Han er en stor dreng og han spiser rigtig godt, så det lyder ikke umiddelbart som om du mangler mælk til ham. Det er naturligt at børn som ammes spiser hyppigt om aftenen fordi de fylder sig op til natten. Men det er uhensigtsmæssigt at spise hver 2 time natten igennem og hver 3-4 time i løbet af dagen og jeg vil stille spørgsmålstegn ved om det er et reelt mælkebehov, når jeres dreng søger brystet om natten.
Naturligvis skal han have mælk om natte med den alder han har. Men at spise hver 3-4 time burde kunne dække hans behov. Selvom han skulle være inde i en periode hvor han søger at øge mælkemængden, så burde dette have stabiliseret sig i løbet af nogle dage og hos jer lyder det som om det bliver ved. Samtidig beskriver du en dreng, som har rigtig meget uro i maven om natten.
Jeg tænker at grunden til at han søger brystet, det er fordi at det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne og ved at sutte får han skubbet maden og luften videre i systemet. Ved at lægge ham til brystet, så får du hjulpet ham, men kun kortvarigt, da der jo også hele tiden kommer mere mad ned, som han så også søger hjælp til at få fordøjet. Jeg tænker derfor at det ville være rigtig godt, hvis du kunne øve med ham at få en sut hver anden gang i løbet af natten. Han er jo tilsyneladende glad for sutten og græder ikke - sutter kraftigt på den og det er jo okay, hvis det handler om at få hjælp til fordøjelsen.
Samtidig skal han svøbes, så han ligger tæt pakket og ikke kan flagre med arme og ben. Han har brug for hjælp til at holde sammen på sig selv, når han skal finde roen og her hjælper svøbet.
Derudover så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne hjælpe ham med at finde roen om aftenen og prøve at putte ham lidt før. Du skal naturligvis holde gang i ham om dagen, så han ikke sover dagen væk, men derudover så tænker jeg at du skal prøve at gå i soveværelset med ham om aftenen og lægge dig ned og amme på samme måde som du gør om natten. Altså forsøge at skabe lidt det samme som sker om natten, bare allerede om aftenen. Det kan godt forsøges at flytte hans døgnrytme på denne måde. Jeg forestiller mig at du ligger ned og ammer om natten og derfor tænker jeg at du skal lægge dig med ham i sengen og amme ham. Gerne allerede kl. 20-21, hvornår det nu passer i jeres rytme.
Da han tager så godt på og du tilsyneladende har masser af mælk, så tænker jeg at du også kan forsøge at give ham en lille smule kogt vand, evt. med lidt sukker. Hans tarme skal ikke arbejde så meget med at nedbryde det kogte vand og det kan give ham en ro om natten - nogle gange er det ikke mere end et par skefulde der skal til og så en sut, så er der ro på og I kan sove videre. Børn som ammes skal normalt ikke tilbydes vand ved siden af brystet og det må aldrig være i mængder som tager pladsen op for den egentlige mælk. Børn som ikke tager nok på skal heller ikke tilbydes kogt vand. Men sådan er situationen jo ikke hos jer, så måske det vil hjælpe. Det er især i de situationer hvor han græder og vrider sig og slet ikke kan finde roen, at det vil være godt.
At storebror reagerer må du se om et sundhedstegn, det er kun naturligt at han protesterer lidt over at en lille ny fylder så meget og det er ikke særlig sjovt at skulle dele sin mor og far. Det er naturligt at han i øjeblikket sover mere uroligt og det er en fase som går over.
Rigtig meget held og lykke med dem begge, håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske