Brev:
Er det for godt til at være sandt?
14. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Er det for godt til at være sandt?
Hej Helen
Nu har jeg brug for noget af din indsigt igen.
Det går ellers rigtig godt: Vores søn er nu 5,5 mrd og på trods af, at han var et lille skravl da han blev født er han virkelig kommet efter det. Han er nu 70 cm lang og vejer 9,4 Kg, hvilket jeg kan forstå, placerer ham øverst på både vægt og længde -skalaen!!! De sidste 2 måneder har hans indtag af mad (udelukkende MME efter 3 mrd) været uforandret således at han kun får 240 mL 4 gange i døgnet: kl. ca. 08, 12, 16 og 19/20.
Han ser ud til at trives på denne mængde og med disse intervaller og han har jo også taget fint på, må man sige. Som du kan se på madtidspunkterne sover han jo også flot igennem for han sover som regel fra kl. 20 til kl. 06, hvorefter der så går endnu et par timer inden han bliver sulten der ved 08 tiden.
Jeg har hørt at babyer skal have ca 1/6 del af deres vægt over et døgn, men det matcher jeg jo slet ikke med de 4 x 240 mL han får (men igen: Han virker jo glad og tilfreds, aktiv og nysgerrig og ikke sulten udenfor sine spisetider). Så egentlig går jeg ud fra at alt er som det skal være, og det sagde lægen da også til 5 måneders vaccinationen. Men jeg syntes bare, at jeg hører fra alle kanter, at børn op til 6 mrd´s alderen (og tit ældre) stadig har brug for en flaske i løbet af natten...?
Og så forstår jeg ikke at han ikke skal have mere eller oftere.
Vi "træner" og leger med ham næsten hver dag mht at vende rundt osv, men han har ikke lært at vende sig (måske klart når han har den størrelse..?) så energiforbruget er selvf heller ikke i top endnu.
Er det helt normalt at vores søn ikke har brug for mere mad? Vi vil iøvrigt gerne igang med at give ham noget grøntsags og frugt -mos, men hvordan skal det lægges ind imellem flaskerne, skal det erstatte noget af MME´en eller gives ved siden af? Jeg ved jo godt at han selv "giver besked" når de 4 x 240 mL ikke slår til længere, men jeg vil gerne være forberedt til når indtaget skal sættes op eller suppleres med mos.
Jeg har ellers aldrig tænkt at det kunne være "et problem" at have en velnæret baby, men eftersom nogle mennesker kommenterer hans størrelse, er jeg nu alligevel blevet lidt "ramt" af disse ideer, og jeg er bange for at give ham for meget ved siden af MME´en så han bliver større. Har det overhovedet nogen relevans at tænke sådan når det drejer sig om en baby..?
Mange hilsner,
Christoffer´s mor