Svar: Er det for godt til at være sandt?
14. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Christoffer's mor
Det lyder bestemt som om at Christoffer er en rigtig dejlig og sund dreng, der er god til selv at regulere sit behov. Reglen om 1/6 af sin vægt i døgnet gælder for de yngre børn og ikke får en dreng på 5 måneder, så det kan du ikke længere bruge som rettesnor.
Der er lavet nogle undersøgelser som viser at de fleste børn på omkring 6 måneder drikker ca 1000ml mælk i døgnet og det stemme jo fint overens med den mængde som Christoffer får, så du skal ikke være bekymret.
Med hensyn til grøntsagsmos og grød, så vil det være godt at starte i det små og det vil være rigtig fint at I begynder nu her i løbet af de næste par uger. Start med 4-5 tsk fulde og giv det på et tidspunkt, hvor Christoffer ikke er for sulten og ikke for træt. Det kan f.eks. være en time eller halvanden efter han har fået flaske. Skemaden kommer ud over flaskemængden og i takt med at mængden af skemad øges, vil han naturligt nedsætte sit mælkebehov, men ikke lige med det samme. Det er stadig meget vigtigt at mælk udgør størstedelen af hans indtag.
jeg synes således ikke at du skal sætte hans indtag op, men i stedet begynde at supplere med grød eller grøntsagsmos 1 gang dagligt. Når han begynder at kunne spise en lille dl og det går rigtig fint, han kan finde ud af teknikken og maven følger fint med, så kan I give ham 1 dl. 2 gange dagligt. Det er bedre at spise en lidt mindre mængde, så der er plads til mælken også end at give ham en så stor portion at det tager pladsen op for mælken.
Mange børn tager ikke helt så meget på i den periode hvor de begynder med skemad, så du skal ikke forvente at han bliver ved med at vokse i samme hast. Men der er intet i vejen for at have en lille michelin baby med gode 'elastikker' på arme og ben:o)
Med hensyn til at vende og dreje sig, så er det rigtig godt at du træner med ham. Læg ham dagligt på maven, læg evt en lille pude under hans brystkasse så han kommer lidt højere op eller prøv at trille med ham på puslepuden, hvis den har lidt skrå sider. Øvelse gør mester.
Nogle børn bliver 'store' fordi de ligger stille, hvor andre børn ligger stille fordi de er 'store' - sådan er det bare:o) Glæd du dig over at han er så dejlig en dreng at det næsten er for godt til at være sandt:o)
Rigtig meget held og lykke forsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske