Brev:
Grød fire gange om dagen?
14. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Grød fire gange om dagen?
Kære Helen
Det er godt nok ikke lang tid siden vi sidst havde fat i dig, men jeg har lige brug for et godt råd igen :-)
Vi er begyndt at give Laura grød (risgrød) og det går over al forventning. Hun er rigtig glad for det, og sidder med åben mund og venter på næste mundfuld. Når hun er mæt vender hun hovedet den anden vej. Hun spiser ca. en lille dl. pr. måltid.
Vi har indtil videre givet hende en lind grød, som ikke er for tyk i konsistensen, det svarer vel til en tyk sovs. Hun tilbydes vand til grøden.
Hun bliver stadig ammet henholdsvis:
- sen aften inden hun skal sove,
- én gang om natten,
- tidlig morgen og derefter ca. tre gange i løbet af dagen - altså gennemsnitlig ca. en seks gange i løbet af et døgn.
Du har tidligere rådet os til at give hende to mindre måltider på en dag, fremfor ét stort. Til at begynde med, fik hun tilbudt grød én gang om dagen, for hurtigt at få det tilbudt to gange om dagen, henholdsvis morgen og aften.
Vi er dog ude i nu, at hun får grød op til fire gange på en dag. Hovedmåltiderne + en lille smule om aftenen.
Om aftenen (et par timer efter aftensmaden) er hun sulten, men vil ikke tage brystet. Tilbydes hun grød spiser hun fint og er veltilpas bagefter. Sådan som vi forstår og læser hendes signaler, er der ingen tvivl om, hvad hun helst vil ha'.
Skal vi forsætte med det, eller er det alt for megen grød og alt for lidt mælk? Det skal lige siges, at det ud af de ca. seks amninger på et døgn, kun er ca. halvdelen der er "fulde" måltider. De andre gange, spiser hun ikke igennem. Nogle gange skal hun blot have slukket tørsten.
Skal vi i stedet skære ned på antallet af grødmåltider, og i stedet give hende noget tykkere grød, mos eller hvad synes du?
Jeg ved du henviste til, at vi skulle tro på, at hun selv kan regulere sine behov, og som sagt er der ikke tvivl om, hvad det er hun gerne vil. Jeg er bare nervøs for, at hun ikke får mælk nok, når hun får grød op til fire gange på et døgn.
Med venlig hilsen
en nok lidt for bekymret mor :-)