Svar: Grød fire gange om dagen?
14. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
At være bekymret hører med til at blive mor, det er der ikke noget galt i, det er jo bare almindelig omsorg og tanker for sit barn, fordi man jo ønsker det bedste:o)
Du skriver at grøden I laver minder i konsistens som tyk sovs og jeg tænker derfor at det er ved at være tiden, hvor I skal lave grøden i en mere rigtig grødkonsistens. I princippet er det rigtigt at det er vigtigere med hyppige måltider, men samtidig er det også vigtigt at jeres datter stille og roligt lærer og vender sig til at spise en fastere mængde mad, føle tørst og drikke og så sover - hun skal lære hvad det vil sige at være sulten, at være tørstig osv. og derfor synes jeg I skal begynde at servere maden i en mere rigtig konsistens.
Måske vil hun kunne nøjes med skemad to gange dagligt, - måske har hun behov for tre. I må forsøge jer frem. Det vil være fint at I også begynder med lidt mere forskellig grød og også begynder at tilbyde grøntsagsmos. Hun kan f.eks. få grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen (med udgangspunkt i de grøntsager som I spiser).
Jeg synes I skal prøve at se om det kan lade sig gøre nogenlunde at følge den plan jeg har sendt jer tidligere, så kan du se hvordan mælk og skemad kan passes ind i forhold til hinanden. Selvom hun er glad for skemaden, så er det vigtigt at hun fortsat får sin mælk, når hun ikke er ældre end hun er, men det er samtidig vigtigt at hun lærer og fornemmer hvad det vil sige at være sulten, tørstig osv.
Det er også vigtigt at hun får lidt variation i skemaden, så hun stille og roligt præsenteres for forskellige fødevarer og via skemaden også får forskellige vitaminer, mineraler osv. Samtidig er variation godt til at holde maven igang.
Håber mine tanker hjælper jer lidt på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske