Svar: Pige på 2 mdr
15. december 2003
Alder:
1 mdr.
Det er meget svært at give en præcis rettesnor for hvor meget børn tager på de første uger. En del børn taber sig jo lidt lige efter fødslen. Et barn kan tage mellem 180-500g på om ugen i de første uger og begge dele er normalt.
Det der er vigtigt er at barnet hele tiden tager på i vægt og udvikler sig normalt. Når sundhedsplejersken og lægen undersøger dit barn vil de interessere sig for vægt, hovedomfang og længde.
Gennemsnitligt kan man sige at et nyfødt barn vejer mellem 2,3 og 4,9 kg. Hovedomfanget er mellem 31 og 39 cm og længden mellem 45 og 57 cm.
Et fire uger gammelt barn vejer mellem 3 og 6 kg. Hovedomfang mellem 33 og 40 cm og længde mellem 48 og 60 cm.
Seks uger gammel er den gennemsnitlige vægt mellem 3,2 og 6,5 kg. Hovedomfang mellem 34-42 cm og længde mellem 51 og 62 cm.
Ovenstående er naturligvis en grov beskrivelse af den fysiske udvikling og der er store individuelle forskelle, som kan være helt normale.
Din datter lyder bestemt til at trives fint.
Et barn på 2 mdr. vil kunne strække sine arme og ben og kunne holde hovedet og se på dig, når du f.eks pusler. Det bliver også dygtigere til at kunne følge personer og genstande med øjnene og vil smile bevidst. Det vil være let at fremkalde et smil.
Efterhånden som barnet udvikler øjenkontakten, vil barnet også begynde at pludre og sige pludrelyde. Når barnet ligger på maven vil det begynde at kunne kontrollere hovedbevægelserne og ved 3 mdr´s alderen kunne kigge sig omkring.
Gråden bliver også mere nuanceret og barnet vil begynde at sutte på sine hænder. De fleste børn er mellem 3-6 mdr, når de fra at kunne støtte på albuerne kommer op på strakte arme og begynder at vende sig og trille rundt.
Børn er som sagt meget forskellige og det er søskende også. Pas på ikke at sammenligne de to piger for meget, de kan være vidt forskellige både i temperamet og i udvikling,- også selvom de måske ligner hinanden af udseende.
Tillykke med dem og held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske