Svar: Min datter på 9 mdr. vågner meget tidligt
14. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Signe
Det lyder umiddelbart som om din datter har en rigtig fint rytme og er god til at regulere sit behov for mad, søvn osv. Hun bliver ammet kl. 19-19.30, hun sover kl. 21 og vågner først rigtigt næste morgen tidlig, hvor du med amning lige kan strække hende lidt - jeg synes næsten ikke du kan forlange mere:o)
Det spiller naturligt ind at hun bliver ammet og jeg tænker at når du begynder at stoppe amning helt, så vil hun heller ikke vågne op på samme måde - lige nu lyder det til at være en vis afhængighed af brystet. Jeg er dog ret overbevist om at hun et eller andet sted fortsat vil kunne vågne nogle nætter, fordi hun er tørstig - i stedet for bryst, vil det så være vand hun får, hvorefter hun kan lægge sig og sove videre.
Med hensyn til at sove ude, så vil nogle børn være ret gamle inden de føler tryghed ved dette. For nogen familier hjælper det at bruge barnets voksipose, så sover barnet i den, andre har en rejseseng, som de tager med og som barnet kender og finder roen i og atter andre bruger bare barnets egen dyne, natbamse osv. Det går for nogen rigtig fint. Atter andre børn har det bare bedst med at sove hjemme og vil have rigtig svært ved at sove fremmede steder og presse dem skal man ikke.
Er man på besøg et sted kan man måske gå ind i et tilstødende lokale og få barnet til at sove der, måske falder barnet bedst til ro i stuen ved fødderne af mor eller far og måske er der bare ikke noget der dur.
Jeg ville ønske at jeg kunne give dig den perfekte løsning, men jeg tror desværre ikke den findes. Børn er så forskellige hvad det angår og nogle børn er bare mere følsomme og har behov for mere tryghed end andre:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og jeg håber at mine tanker vil hjælpe jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske