Svar: Går skævt på sine fødder
15. januar 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Anbe
Børns fødder er generelt meget bløde og børn har meget lidt og ofte næsten ingen svang. Det betyder at små børn generelt er platfodet. På samme måde har nogle børn også naturligt en indaddrejning af foden og ofte er det ikke noget man gør noget ved. Det er sådan at fødderne ændrer sig under hele opvæksten og børn går igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede.
I takt med at barnet lærer at gå forandres benenes stilling og dermed også føddernes stilling gradvist og det er sjældent at man behøver behandling. Det er dog vigtigt, at barnet har fodtøj, der passer, og at barnet også har mulighed for at træne og bruge sine ben og fødder imens det vokser. Din datter løber jo nu omkring og det lyder ikke som om det er noget som generer hende voldsomt, så umiddelbart er jeg ikke særlig bekymret.
Da jeg ikke kan se din datter, så synes jeg dog at det vil være helt relevant at du lige får lægen til at vurdere det. Måske vil lægen forslå at du henvises til en fysioterapeut eller han/hun ønsker en vurdering af en ortopæd - jeg tror det dog ikke, da din datter trods alt kun er 18 måneder.
Jeg synes dog at det vil være relevant at hun lige bliver set og så kan I lave en aftale om, hvordan du, hvis det ikke ændrer sig inden for en eller anden fastsat tidsramme, skal handle. Det giver altid lidt ro.
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske