Brev:
Tynd og tykt mælk
15. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Tynd og tykt mælk
Hej Helen
Den 18. december 2006 fik jeg en skøn søn, som jeg har ammet siden fødslen. Jeg har haft en del problemer med mine bryster de første 4 uger, hvor jeg har prøvet suttebrikker og har ammet ud, så han kunne få min mælk på flaske. Den sidste uges tid har jeg været på penicillin pga. brystbetændelse, så jeg synes efterhånden snart, at det må gå den anden vej og blive bedre.
Jeg har i starten ammet på et bryst ad gangen pr. måltid i ca. 15-20 minutter for at skåne belastningen på brysterne, men har her i weekenden haft indtryk af, at han ikke bliver ordentlig mæt, da han i dagtimerne vågner efter kun 1,5 times søvn og er MEGET sulten og hidsig, når han vågner. I går prøvede jeg derfor først at amme ham fra det ene bryst for herefter at tage ham op og bøvse og bagefter ligge ham til det andet bryst. Han ligger ca. 15 minutter ved det første bryst, før han kommer op at bøvse, og så ligger han ved det andet bryst, indtil han ikke gider mere, men det er også ca. 15 minutter - altså i alt 30 minutters amning pr. måltid.
Jeg er nu i tvivl om, om han når at få den fede mælk... i går sov han utrolig godt og 1-1,5 time længere, end han plejer, så umiddelbart virker det til, at han bliver mere mæt ved amning på begge. Men mit spørgsmål går ud på, hvor lang tid der går, før han når ind til den fede mælk? Jeg vil jo gerne være sikker på, at han tager på, som han skal.
Har du ellers et bud på, hvor lang tid der går, før det begynder at blive en fornøjelse at amme? For i øjeblikket må jeg nok indrømme, at det er mere en belastning end en fornøjelse, og jeg går hele tiden og frygter for, hvornår han vågner, for så ved jeg jo, at han skal ammes...
På forhånd tak :o)
Kirstine