Svar: Tynd og tykt mælk
15. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Kirstine
Man må ikke sætte tid på en amning, da det er så forskelligt.
Nogle børn dier rigtig længe, mor har måske en lidt langsom nedløbsrefleks osv. (der er mange faktorer som spiller ind) og så kan barnet sagtens ligge ½ time ved et bryst. Andre børn har et rigtig godt vacuum, de spiser rigtig effektivt og mor har måske en hurtig nedløbsrefleks - og så vare en amning på et bryst ikke mere end 10 minutter.
At du ammer 15 minutter på hver side kan derfor sagtens være nok og umiddelbart tænker jeg, at det bestemt er et forsøg værd. Du oplever jo at din dreng faktisk sover bedre og længere nu hvor du har prøvet med 15 minutter på hver side og det er da bestemt et godt tegn. Det er også vigtigt at han netop sover, så du også får lidt pauser ind imellem, hvor du har mulighed for enten at få slappet af eller for at lave noget helt andet:o)
Jeg bliver nødt til lige at spørge dig, hvorfor du går og frygter amning?
Er det fordi det gør ondt, er det for besværligt, bliver det let en kamp, føler du det ubehageligt, er det brystbetændelsen... hvad handler det om? Det er meget vigtigt at du siger til dig selv, at du altså er en ligeså god mor selvom du ikke ammer dit barn. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet bag ved - og det skal være rart og hyggeligt at amme. Hvis du føler det som en kamp og ikke finder glæde ved det, så skal du ikke gøre det. Den tid du bruger sammen med din dreng skal være rar og du skal kunne nyde det - amning fylder så meget i hverdagen at hvis det er en kamp og ikke nydelse, så er det ikke det værd.
Nu kender jeg dig jo ikke Kirstine, men min umiddelbare tanke er at du kan give amningen en chance med 15 minutter på hver side nu her den næste uges tid - hvis det bliver bedre, så er det godt, men gør det ikke, så overvej hvad du vil og hvorfor. Jeg vil rigtig gerne støtte dig i amning, hvis du vil kæmpe kampen og så vil jeg gøre hvad jeg kan her på afstand. Men jeg vil også bakke dig fuldt op, hvis du beslutter dig for en flaske - for du skal også kunne nyde din lille dreng og det at du er blevet mor - det er trods alt det vigtigste.
Knus herfra og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske