Svar: Bliver ved trods nej
15. januar 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Heidi
Dejligt at høre at I har fået lidt bedre aftener og nat og at Oscar lyder langt mere tryg og rolig nu:o)
Oscar er en nysgerrig dreng på 14 måneder. I den alder er man meget handlingspræget, hvilket betyder at han ofte handler før han tænker. For børn på Oscars alder er det derfor en rigtig god idé at lade ord og handling følges ad. Når han piller ved vinreolen og du ikke vil have det, så er det derfor en god idé at du rejser dig og siger 'Nej!' samtidig med at du flytter ham. Og det skal du gøre rigtig mange gange fra nu af og til han bliver et par år:o)
Hans udforskningstrang og hjernemæssige udvikling gør gentagelser nødvendige og lysten til at prøve vil næsten altid vinde over det lillebitte nej, som lyder inde i ham. der er ingen tvivl om at Oscar faktisk godt forstår et nej, hvilket du ser ved at han vender sig for at se din reaktion, når han er i færd med at gøre noget som han ved du vil sige nej til. Men Oscar har stadig (og heldigvis) en stor udforskningstrang og du bør faktisk se det som et sundhedstegn og ikke som om han er uartig. Det er en sund nysgerrighed, som handler om både at under søge vinen og vinreolen, men som også handler om at undersøge reaktionen fra dig og prøve grænser af:o)
På grund af hans hjernemæssige udvikling, så er det netop det at flytte ham, som gør at han bedre husker og forstår at kæde tingene sammen. Derfor skal ord og handling følges ad, så du hjælper ham med at huske det og derved hurtigere reagerer på at du kun siger det. Det samme gælder i forhold til tallerkenen på bordet. Man kan vælge at fjerne tallerkenen for at markere at det ikke accepteres at smide med maden og så kan man give den igen for at gøre et nyt forsøg. Man kan i andre situationer vælge at fjerne Oscar og sige at nu er han så færdig med at spise og så må hen lege i stuen.
Personligt bryder jeg mig ikke om at placere ham i en "time-out-stol" - jeg synes der er lidt skammekrog over det og et eller andet sted synes jeg måske ikke det er rimeligt overfor ham. Han er 14 måneder gammel og han undersøger jo ikke for at genere jer, men fordi det er et led i hans udvikling.
Hvis noget bliver for generende for jer, så må I i stedet forsøge at aflede ham og lave noget andet med ham, så I hjælper ham med at skifte fokus. Nogle gange kan I godt fornemme at han vil blive ved og så er det nødvendigt at I prøver at aflede og finde på andre spændende ting før han går igang igen. Andre gange er det nødvendigt at se om han lige prøver igen eller om han faktisk stopper selv. Det er jo meget forskelligt fra situation til situation.
Det at han virker til at grine, handler ikke om at han griner af jer. Det er sandsynligvis et udtryk for at han er usikker. Han synes det han er igang med er sjovt og han vil gerne dele den oplevelse med jer, men samtidig er han nogle gange i tvivl om hvorvidt I synes det samme og derfor bliver det til et skævt grin. Han ved ikke rigtig 'hvad ben han skal stå på'.
Håber at mit råd denne gang også hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske