Brev:
Sove- og ammeintervaller
15. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Sove- og ammeintervaller
Kære Helen
Jeg er mor til en dejlig dreng på 11 uger, der ikke giver anledning til den store bekymring. Han er en stor, velproportioneret dreng og har siden fødslen ligget på de øverste kurver, hvad angår vægt og længde. Det er yderst sjældent vi hører ham græde, hvilket faktisk kun sker når han er sulten eller gerne vil have "hjælp til at falde i søvn". Og det er i denne forbindelse at jeg er lidt usikker - eller rettere bliver gjort usikker når andre kommenterer/giver råd i forhold til sove- og ammeintervaller.
Jeg ammer ham 100 % med 3 (få gange 4) timers intervaller om natten (fra ca. kl. 21 til 7 morgen), hvor han kun vågner for at spise og sover herefter igen. Om dagen er intervallerne ca en time kortere. Efter en amning om dagen er han vågen i ca ½-1 time hvor vi snakker, leger, pudsler eller han ligger og "underholder sig selv" i 10 min. Herefter er han træt og sover enten i slynge, vugge eller barnevogn udenfor. Han sover gerne udenfor da han her tager de længste stræk. Strækkene bliver dog som regel ikke længere end 1 time - max 2. Jeg går dagligt en times tid med ham og der sker det tit at han vågner og bare ligger og kigger.
Mit spørgsmål er måske i luksusudgaven, men lyder ovenstående ok? Flere velmenende personer og en enkel sundhedsplejerske synes jeg ammer ham for tit. Sidstnævnte mener at han ikke spiser sig nok mæt ved hvert måltid. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få ham til at spise mere. Han slipper som regel brystet med et smil eller bliver rolig fordi der er en bøvs og herefter tager han sjældent brystet igen. (Han bruger både sut og tommelfinger).
Med venlig hilsen
Helene