Svar: Sove- og ammeintervaller
15. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helene
Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af din lille dreng, så tænker jeg umiddelbart at han er en fin dreng, som virker til at være godt i stand, du har fint med mælk til ham, han er rolig, græder sjældent, vokser som han skal, sover, skal have lidt hjælp til at finde roen men sover ellers fint melder sig til måltiderne og er på den måde faktisk rigtig god til at regulere sit behov.
Det lyder da godt, så hvorfor er det at du får at vide fra bla. sundhedsplejerske at han spiser for tit? Har du selv et ønske om at det skal være anderledes eller trives du med situationen som den er?
Jeg spørger fordi det naturligvis godt kan virke hårdt at amme hver 3 time det meste af døgnet, men hvis mor og barn har det godt med det, så er det jo okay:o)
Børn der ammes spiser ofte hyppigere end børn som får flaske. Det man skal tænke på, når man ammer er også at mælkens forskellige sammensætning gør at barnet nogle gange spiser længere og her får et hovedmåltid og så andre gange spiser kortvarigt for at slukke tørsten. Mange børn som bliver ammet spiser faktisk derfor temmelig tit, men det handler om at der er en del 'tørstslukning' ind imellem.
Måske hører din dreng til dem, som spiser godt, når han vågner af lur, så pusles han, i pludrer og leger lidt, så skiftes han igen, ammes igen og så puttes han igen til en ny lur. Hvis det er på denne måde han spiser, så går der faktisk ikke længe imellem hver amning - men det er sandsynligvis kun den ene amning som er et måltid, hvor det andet er mere tørst - og det skal han have lov til.
Han er jo en stor dreng, så han har måske også behov for at spise hyppigt for at blive fyldt godt op.
Jeg håber at min forklaring kan berolige dig lidt. Jeg er ret sikker på at hans rytme vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, han er jo stadig bare et lille myr:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske