Svar: Motorisk urolig dreng på 4 mdr
15. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære D
Det er vigtigt for børn både at få udfordringer, men også at få ro. Ro giver mulighed for at undersøge og lære. Et barn på fire måneder lærer ved at iagttage sine hænder, åbne og lukke dem. Lytter efter forskellige lyde og drejer hovedet efter dem. Barnet både pludrer og hviner og vil le højt i perioder. Det er meget vigtigt at man giver barnet tid til at pludre og også snakker med barnet.
Det kan f.eks være en god idé at snakke højt om det man ser og det man laver i løbet af dagen, sammen med barnet. F.eks "nå, er du ked af det, såå" eller " nu skal du have en ren numse, så skal vi lige finde en ble". Barnet vil føle sig forstået og det er også vigtigt for barnets senere udvikling af sprog.
Barnet har behov for kropskontakt. Det er vigtigt for barnet at være omsluttet (det var det også inde i maven). Når barnet bliver taget op, vugget og krammet og når du synger en sang for dit barn, vil barnet føle sig tryg og føle velvære. Syng gerne den samme sang igen og igen, så han lærer den at kende. Det vil gøre ham tryg.
Et barn der oplever tryghed og føler at det bliver forstået og lyttet til vil få en naturlig tillid til omverdenen. Man kan aldrig give et barn for meget kropskontakt.
Lad din søn bruge dig, dit ansigt, din stemme, din krop. Brug også hans egen krop. Hjælp ham med at finde sine tæer, pust ham på maven, lad fingrene løbe op ad hans krop og leg "så kommer der en lille mus og kilder dig". Se hvad han kan lide og lad ham også få pauser ind imellem.
Det kan også være en god idé at tage i svømmehallen. Vand vil give ham nye oplevelser og bevægeglæde. I svømmehallen eller i badekarret kan du puste ned i vandet, plaske lidt eller lade vand løbe ned over kroppen.
Undgå at placere ham i sækkestol eller skråstol, men sørg for at han har et dejligt tæppe, som han kan ligge på på gulvet. Sæt dig ved siden af ham og hjælp ham til leg. Hvis din svigermor ser hvordan du gør, så vil hun måske forsøge det samme:o)
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske