Svar: Nattesøvn og sove igennem
15. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære forældre
Jeg kan ikke umiddelbart se om jeres dreng sover i eget værelse eller om han sover hos jer. Hvis han sover hos jer, så tænker jeg at det vil være en god idé at få ham ud af soveværelset hvis I har mulighed for det.
Derudover tror jeg I skal gøre op med jer selv, hvordan I har det med amning. Jeg kan se at jeres dreng tilbydes flaske og tager fint imod denne, men han får også fortsat bryst. Egentlig tror jeg at han får rigtig meget mælk og måske også så meget at det tager lysten og pladsen op for den egentlig mad om dagen. Det er derfor alfa omega at hans mælkeindtag nedsættes og at han begynder at spise mere i dagtimerne. I skal være sikre på at han ikke vågner og er sulten om natten.
Samtidig tænker jeg at I skal overveje om det er tiden, hvor amningen skal stoppe helt. Jeres dreng virker meget bevidst omkring brystet og det kan måske forvirre ham at han nogle gange får lov og andre gange ikke. Han kender jo ikke klokken og har ikke læst alt det som I har:o) Så det kan være nødvendigt at stoppe amningen helt, men han skal jo så heller ikke have flaske i stedet for, for så er I jo lige fedt.
Han er 11 måneder nu og flasken bør i princippet stoppe omkring 1 års alderen. I kan derfor overveje om I skal vælge bryst eller flaske og umiddelbart tænker jeg at tilbudet kun skal være enten bryst eller flaske en gang dagligt. Sandsynligvis til om aftenen inden han skal sove. Resten af døgnet skal han kunne tage sit indtag via mad og drikke af kop.
Den blide måde at få ham fra brystet på vil være at lægge ham til ganske kortvarigt, så han får brystet som han beder om og falder til ro, men så man sørger for at trække vorten ud af munden på ham inden han når at fylde sig med mælk. Samtidig må man så kærtegne ham blidt, holde ham i hånden, vugge ham lidt osv. så man får tilført et nyt putteritual som kan være det der tager over, når amningen så helt kan undværes.
Det er klart at jeres dreng ikke skal være ulykkelig og helt utrøstelig - det er simpelthen ikke menneskeligt:o) Men gråd kommer I nok ikke uden om, jeg tænker dog at han ret hurtigt vil spise mere (selvom I synes han spiser godt) om dagen, når han ikke har drukket al den mælk og derfor vil hans soverytme også begynde at ændre sig. Normalt siger man at man vil kunne se en forskel efter 3 nætter - hvis det giver jer lidt ro at vide det:o)
Jeg synes I skal handle nu inden han skal i pasningsordning. Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske