Svar: Kostrestriktioner efter det fyldte 1 år?
15. januar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære J
Nu er jeg jo desværre ikke diætist, men jeg skal forsøge at besvare dit brev så godt som muligt:o)
Det er korrekt at din dreng nu kan spise det samme som I andre. Maden skal naturligvis skæres ud og være i en konsistens og mængde som han kan klare, men den mest almindelige mad kan han sagtens spise. Sushi må han ikke få og noget med alt for meget Chili skal I nok også være lidt varsomme med, men generelt skal I ikke lave speciel mad til ham.
Med hensyn til rosiner, så må det være et skøn. Der er ikke noget fast omkring et max. indtag af rosiner efter 3 års alderen, men han bør nok ikke spise rosiner hver dag. Det handler jo om at kosten skal være varieret og rosiner hver dag kan jo godt blive lidt ensformigt. Så lidt ærter og majs kunne nok være lidt sjovere til en afveksling:o)
Med hensyn til kiwi frugter, så har en anden bruger af siden for nylig også nævnt dette. Jeg tror dog at det I har hørt omkring kiwi og allergi handler om, at hvis man har pollenallergi, så kan man reagere overfor visse fødevarer. Man kalder dette for en krydsreaktion og man ved at hvis man f.eks. har birkepollenallergi, så kan man få problemer med nødder, frugter og grøntsager. Mennesker med birkepollenallergi kan f.eks. reagere kiwi men også på æbler, pærer, rå gulerødder og hasselnødder.
Jeg har ikke hørt noget om at det ellers er problematisk at spise kiwi. Kiwi indeholder bla. rigtig meget C-vitamin, som jo er godt i disse forkølelsestider:o) Og børn må gerne spise frugt og bær, både friske og som frugtgrød og lignende.
Med hensyn til mælkeindtag så kan jeg desværre ikke svare dig på, hvor meget ost der skal til for at dække han kalk og mælkebehov - jeg tror det må være en del. Umiddelbart tænker jeg at der jo ikke er spor i vejen for at du giver din dreng yoghurt/tykmælk og lignende produkter. Du kan også give ham mælk på grøden om morgenen og du kan lave en milkshake, hvor du blender ½-1 banan med 100-200ml mælk - og voila - det er ligeså godt som at drikke mælken af glas og spise bananen ved siden af.
Du må i øvrigt gerne fortsætte med vitaminer og du kan også gå over til en multivitaminpille som indeholder calcium. Du skal dog være opmærksom på at knække den over i kvarte, så han ikke får den i den gale hals:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske