Svar: Nedtrapning af mine amninger
16. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Din datter vil være ca 8½ måned gammel, når hun skal til at passes og du begynder arbejde. På dette tidspunkt vil hun godt kunne drikke af en kop, hvis du begynder at lære hende dette nu og det burde ikke være nødvendigt at introducere en flaske her.
Det er dog sådan at børn først efter 9 måneders alderen må få mere komælk end modermælk og derfor tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis det så vidt muligt er modermælkserstatning du giver hende af kop og ikke for meget sødmælk. Når hun er 8½-9 måneder gammel vil det dog være okay at hun får en portion tykmælk/A38 eller lignende om eftermiddagen og således vil eftermiddagsamningen kunne udskiftes med en anden form for mælkemåltid. Hun må i princippet også gerne få lidt tykmælk nu, men igen skal man hele tiden sikre sig at hun ikke får for meget komælk i forhold til modermælk - tiden arbejder for jer:o)
Det er rigtig fint at forsøge med rugbrød til frokost, ved siden af dette synes jeg du skal servere lidt grøntsagsmos, da hun ikke vil kunne spise sig helt mæt i rugbrød endnu. I takt med at hun bliver bedre til at tygge kan grøntsagsmosen så blive til lidt kogte grøntsager i stykker, lidt rester fra aftensmaden som lidt frikadelle, kylling eller lignende.
Om eftermiddagen tænker jeg at du lige nu bør vælge modermælkserstatning og prøv at give hende det af en kop og evt. lidt lunt, da hun er vandt til varm mælk på dette tidspunkt. Hvis hun ikke kan lide det, så må du prøve med lidt kold mme. Hvis du giver sødmælk, så bør hun umiddelbart ikke få mere end godt 50 ml og det vil ikke være nok til at dække hendes behov.
Alternativet er jo en lille portion grød eller måske lidt frugtmos med lidt mælk (50ml sødmælk eller mme) på, som en gammeldags frugtgrød med mælk. Nogle børn har i 7 måneders alderen behov for 4 måltider dagligt og måske især nu, hvor du vil skrue amningen ned.
Du skal regne med at hun i alderen 9-12 måneder stille og roligt nedsættes til ca 500ml mælk dagligt. Det der den mængde hun har behov for efter 1 års alderen. Du skal regne med at hun indtil 9 måneders alderen fortsat har behov for 750ml mælk. Efter 9 måneders alderen kan mælkeindtaget så rumme en del mere komælk, ost osv.
Det er godt at du går stille og roligt til værks, så hun kan nå at følge med og lære at drikke af kop. Hvis du oplever at koppen er svær for hende og du stopper amning, så vil det være nødvendigt at du giver hende en flaske. Hun ligger lige nu rent aldersmæssigt på grænsen til at kunne tage sit behov via kop, men du har jo også 1½ måned endnu at løbe på, så introduktion af flaske afhænger meget af, hvor hurtigt du nedtrapper samt hvor god hun er til at drikke af kop.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske