Brev:
11 mdr og vil ikke spise længere
16. januar 2007
Alder:
11 mdr.
11 mdr og vil ikke spise længere
Kære Helen
Vi har fået et problem med, at Christian på snart 11 måneder pludselig ikke vil spise længere. Det har stået på i mere end 14 dage nu. Han var ellers lige blevet så god til at tygge sine små stykker rugbrød, grøntsager osv.
Han tager velvilligt maden op og putter den i munden, men den ryger lige så hurtigt ud igen, og han gider ikke engang at prøve at tygge. Efter et stykke tid tager han ikke engang maden op til munden men smider den bare direkte ned på gulvet.
Hvis man giver han større stykker, så sidder han bare og nuldrer maden, og så ender det hele på gulvet i meget små stykker. Det eneste jeg har stor succes med at give ham - og som han vil tygge i - er agurkestykker, men dem er der jo ikke meget næring i.
Han er heller ikke meget for at spise skemad, som jeg ellers har kunnet supplere op med. Heller ikke frugtmos eller havregrøden, som ellers har været favorit, vil han spise.
Efter 2-3 skefulde, så lukker han munden og vender og drejer sig, så jeg ikke kan komme til munden.
Her til morgen endte jeg med at sætte ham ned på legetæppet og give ham grøden der. Behøver jeg fortælle hvordan der så ud bagefter? Vi var begge smurt ind i grød og det var legetøjet også. Men han spise for første gang længe al sin grød. Men behøver det at være sådan?
Tidligere har han haft en ske i hånden mens han spiser, men det er ikke længere nok. Og han kan slet ikke håndtere en ske selv endnu. En gaffel hjælper heller ikke meget, for han tager godt nok maden ind i munden, men bliver så spyttet ud igen.
Keder han sig ved bordet eller hvad er der galt?
Det hjælper ikke at give ham legetøj, for det sidder han bare og smider på gulvet, og det samme, hvis han får skeer, tallerkener mv. Han bliver bare mere og mere utilfreds.
Vejen frem kan da vel ikke være at spise på legetæppet?
Jeg er den som bedst kan få mad i ham – det er helt galt når han spiser med sin far eller mormor. Hvorfor vil han hellere tage maden fra mig og hvordan vender vi det?
Christian har ikke været syg, og jeg kan heller ikke finde andre grunde til at måltiderne nu er blevet sådan en kamp. Han har og har altid haft opmærksomheden ved bordet, så det er ikke fordi vi ignorer ham og han må kæmpe for vores opmærksomhed.
Jeg behøver vel ikke at fortælle at han sidder eksemplarisk, når vi er ude på café?!
Hvordan vender vi situationen?
Kærlig hilsen
Christians mor