Svar: 11 mdr og vil ikke spise længere
16. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Christians mor
Jeg må indrømme at det er lidt svært for mig at gennemskue lige hvad der foregår hos jer. Men umiddelbart så lyder det jo som om Christian keder sig lidt. Er I på café eller laver du om på rutinerne og placerer ham på legetæppet, så er der jo tilsyneladende ingen problemer.
I forhold til hans alder nu, så er det naturligt at han begynder at undersøge maden på en anden måde. Det er ikke nok at smage på den og putte i munden, snarere tværtimod, så er det rigtig godt at undersøge ved at klemme den imellem fingrene, putte hånden op i håret og ind i ørerne og bortset fra at det naturligvis også er interessant at studere tyngeloven og at maden falder til jorden, så er det også meget interessant at se hvordan mor reagerer, når når man smider maden ned. Han er i en absolut undersøgende fase og det er jo sådan set meget godt - men noget skal der jo også indenbords.
Jeg tror du skal forsøge med rigtig meget ny mad og virkelig tænke på mad som appellerer i farver osv. og giv ham ikke alt for meget på tallerkenen på en gang, da det kan gøre ham ukoncentreret. Grøden om morgenen kan måske gøres mere interessant med en gang jordbærmos eller andet rødt som topping. Eller måske du skal holde en lille pause med grøden og i stedet forsøge dig med lidt brød med lidt marmelade eller cultura med drys - hvad spiser du selv?
Måske skal I flytte plads, så du prøver at placere ham på den modsatte side at bordet - det kan virke skørt, men det at sidde et nyt sted kan måske motivere... tænk alternativt.
Hvorfor han hellere spiser når du er der og ikke så meget med far og mormor kan jeg ikke svare på - måske fordi du er den der giver tryghed og som han trodsalt vel har spise mest hos og sammen med..
Vil lige til sidst sige at du skal være opmærksom på om det kan være tænderne, som irriterer. Det at han er glad for agurk kunne være fordi netop agurker hjælper lidt på tandfrembrud. Det er et gammelt husmoderråd.
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske