Brev:
Skrig og skrål inden søvn - altid!
16. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Skrig og skrål inden søvn - altid!
Kære Helen,
Jeg har flere gange søgt råd i dine svar i brevkassen og kan også finde flere sammenfald. Alligevel kan jeg ikke helt finde et svar der passer på vores problemer. Så nu har jeg meldt mig ind, for at få en dialog omkring vores problemer.
Vi har en dejlig dreng på 5½ måned (240706). Han trives og er veltilpas når han er vågen. Han tager fint på og vokser som han skal. Han har lige siden han kom til verden haft MEGET svært ved at falde i søvn. Og det har han stadig. Drømmen er at få ham til selv at falde i søvn - håbet lever, men troen er ved at svinde hen!
Han har indenfor den sidste måneds tid begyndt at få sig en god rytme. Han vågner omkring kl. 6 om morgenen, hvor han er vågen ca. 1½-2 timer. Derefter sover han 1½ time. Om formiddagen er han igen vågen ca. 1½-2 timer hvorefter han som regel sover ca. 2 timer. Hvis vi går med ham i barnevognen kan det godt blive 2½ eller 3 timer midt på dagen. I vuggen sover han ca. 2 timer - han vågner som regel en enkelt gang (grædende), skal have sutten og vugges lidt for at sove videre. Om eftermiddagen er han igen vågen 1½-2 timer, hvorefter han tager sidste lur for dagen. Den er mellem 40 minutter og 1½ time - oftest ca. 40 minutter.
Om aftenen begynder vi at gøre ham sengeklar omkring kl. 18-18.30. Her får han skiftet ble og får nattøj på. Derefter sidder han med til bords ved aftensmaden - han bliver stadig ammet 100% - så han sidder og leger i sin høje stol. Når han begynder at udvise træthed (pylret, gnider øjne, gaber) tager vi ham med i soveværelset, hvor vi sidder i en stol med ham, han bliver tilbudt noget at spise, vi synger en sang, hvorefter han bliver lagt i vuggen.
I sjældne tilfælde vil han gerne ligge lidt i vuggen og pludre og lege med han sut eller sovebamse. Oftest bliver han ked af det og hurtigt hysterisk ved at komme i vuggen. Oftest hysterisk inden vi når at slippe ham! Vi forsøger at berolige ham i vuggen, ved at sige shhh ... shhh .... såååå .... roooolig etc. samtidig med at vi vugger korte hurtige vug (vi har en lofthængt vugge), så han ligger lidt og nikker med hovedet (teknik fra "Svøb dit barn"). Vi pakker hans arme ned langs siden eller på brystet med en stofble, da han ellers roder/rykker så meget i øjnene at han bliver endnu mere hysterisk! Derudover sørger vi for at hans ben ikke har kontakt med hinanden, da han har skinne på højre ben (født med fejlstillet højrefod), som han forsøger at sparke af. Hvis han begynder at blive ked af det tager vi ham op og trøster ham.
Ikke altid så nemt at få ham til at slappe af igen. Når han er rolig forsøger vi os at lægge ham igen. Nogle gange går det og andre gange, må vi gå og vugge/vippe ham i søvn, hvor han sidder på armen (hårdt arbejde). Dette sker ca. i 60-70% af tilfældende. Det er så hårdt og opslidende at han græder så kraftigt inden søvnen. Det kan tage alt imellem 15 og 60 minutter at få ham til ro.
Det samme mønster tegner sig om dagen når han skal sove i vuggen. Han græder altid en smule, men i løbet af dagen bliver han som regel ikke nær så hidsig. Vi skal dog have fat i hans hænder eller "fæstne" dem under dynen for at han ikke kører helt op. Her tager rutinen om at få ham til ro oftest mellem 5 og 20 minutter. I barnevognen bliver han hidsig når han bliver pakket i Duni-posen inden vi forlader lejligheden, men bliver rolig når han kommer i vognen og kommer udenfor. Vel at bemærke hvis kalechen er nede, så han kan kigge ud. Herefter falder han i søvn af sig selv - ofte helt uden brok ellers blot ved at få sutten når han klynker. Dette kan vi have succes med at gøre både til middag og eftermiddag - men oftest kun 1 gang om dagen.
Vi har forsøgt at putte ham tidligere - så han blev lagt ind inden han bliver træt. Han ligger fint og pludre og hygger sig. Lige indtil han er lige ved at falde i søvn, så sætter sirenerne ind og han vil ikke give slip. Det er som om når han mærker at han er lige ved at falde i søvn, skriger han for ikke at sove!
Vi har også forsøgt at holde ham kørerne noget længere, for at se om han blev mere træt. Men det gjorde ikke ondt bedre.
Vi har forsøgt med at give ham en stofble. Også uden interesse og virkning.
Den sidste uges tid har så været helt slem. Vi har ikke kunne lægge ham i vuggen. Vi har med nød og næppe kunne få ham til at falde til ro på armen, hvor han også efter megen traven har kunnet falde i søvn. Men i det øjeblik vi lægger ham fra os begynder han at græde. Har vi heldet med os kan vi vugge ham i søvn, ellers er det forfra. Vi har så fundet ud af at vi kan få ham til at falde til ro og i søvn, hvis vi pakker ham i Duni-posen, "fæstner" arme og ben og traver/vugger ham. Når han så sover kan vi lægge ham i vuggen.
Ydermere vågner han ofte af søvnen og græder - hvor han skal vugges og have sutten for at sove videre.
I løbet af natten går det nogenlunde. Han bliver ammet ca. 2 gange, men på meget skiftende tider, da han vågner mange gange i løbet af natten. Ud over når han spiser, skal han vugges ca. 3-4 gange fordelt over natten. Når jeg ammer om natten, falder han stort set altid i søvn ved 2. bryst, hvorefter jeg kan lægge ham i vuggen og som regel sover han godt de næste 1½-2 timer. Ellers vågner han ca. 15 minutter efter at jeg har lagt ham i vuggen og skal have sut og vugges. Dette gentager sig 1-3 gange, når han først er vågnet efter at han har spist.
Sikke en klagesang!! Ja, det virker i øjeblikket noget uoverskueligt. Jeg har talt med min egen sundhedsplejerske (som jeg ellers er rigtig glad for) om problemerne og hun har ikke rigtigt nogen forslag. Så jeg søger desperat noget hjælp. Jeg er bange for om vi selv har skabt problemerne og synes i bund og grund at det er synd for vores dejlige dreng. Han har været så rigeligt igennem (med foden). Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.
Mange hilsner
Jeanette