Svar: Problemer med amning - 2 mdr.
16. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit lange og fyldestgørende brev og for din ærlige beretning om din fødsel. Det har været og er stadig en rigtig voldsom oplevelse for jer og jeg tænker at I jo fortsat er i krise. Graviditeten igennem, forberedelserne (mentalt) til det lille barn, forventningerne, fødslen, amningen - alt er forløbet helt anderledes end I regnede med og det er rigtig hårdt.
Det er godt at I har fået talt fødselsforløbet igennem med læge og jordemoder, men det er ikke sikkert at det er nok. Måske vil det være godt for jer at tale med en anden og jeg tænker det er meget vigtigt at I lytter til hinanden og til jer selv og giver jer selv lov til at tude og synes det hele er hårdt. Med hovedet kan man sagtens tænke og måske får man også af vide af venner og familie at det hele jo nu er overstået. I har fået en dejlig pige og selvom hele forløbet var hårdt, så endte det jo godt og hvorfor kan I så ikke være glade for det.
Naturligvis er I glade for den lille pige, det er jo slet ikke det og naturligvis kan I tænke sådan. Men en ting er hvad man kan sige til sig selv noget andet er hvad man føler i hjertet. Og det gør ondt. Det gør ondt fordi ingenting blev som det skulle og jeg tror, for det læser jeg imellem dine linier - at et eller andet sted så er det meget magtpåliggende for dig at amme fordi 'så er noget da rigtigt'. Graviditeten gik ikke som planlagt, fødslen gik ikke som planlagt og hvis du så heller ikke kan amme - hvad kan du så? Er det ikke sådan det er?
Hvad er en god mor? For mig er man en god mor, når man har overskud til sit barn. Når man har overskud til at pludre og sidde med sit barn, til at stimulere det, lege med det, når man kan se om barnet er sultent, skal have en ren ble, trænger til et bad, når man kan nyde at side med sit barn og bare være.
Det er godt at amme, men det skal jo ikke være for enhver pris og hvis amningen er på bekostning af mere eller mindre alt andet, så dur det altså ikke. Det skal være hyggeligt og rart for dig og din datter at være sammen, det skal ikke være gråd og kamp og det skal bestemt ikke give dig følelsen af ikke at slå til.
Jeg siger ikke at du ikke kan amme og jeg vil gerne give dig alle de råd jer kan for at det skal lykkes for jer. Men hvem siger at du ikke kan supplere med flaske ved siden af? Hvorfor er det så forfærdeligt. Det behøver jo ikke at betyde at lillepigen så helt fravælger amningen - det er en risiko, men sådan er det ikke altid. Måske kan erstatningen også være en midlertidig løsning. Det at hun bliver fyldt op, gør at hun sover bedre, vågner og får lyst til at spise igen - dier hos dig osv. Hun øger sin vægt, får flere kræfter og på den måde vil hun måske kunne vokse sig til at få fat på brystet eller vokse sig til at have kræfter til at spise fuldt via brikken. Det kan kun tiden vise.
Det er bare enormt vigtigt at du ikke tror at løbet er kørt fordi du er nødt til at supplere din amning med modermælkserstatning, det kan faktisk godt være en god ting nogle gange og det skal du have det godt med!
Når det er sagt, så må jeg vist hellere komme til det med amningen:o)
Det kræver ekstra arbejde af din datter at spise gennem en suttebrik og derfor bliver hun sandsynligvis lidt for hurtigt træt og får derved ikke 'tømt' brystet helt. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at tage brikken af brystet, når hun har spist hos dig lidt og nedløbsrefleksen er godt igang, brystvorten længere fremme osv. så hun bedre kan få fat. Det er ikke sikkert at hun kan, men du kan forsøge.
Med hensyn til nedløbsrefleks og at du fornemmer at denne virker langsomt. Her tænker jeg at du kan gøre det at du starter med at stimulerer brystet og brystvorten lidt allerede inden du lægger hende til. Der må meget gerne være mælk i brikken, så hun kan smage at der er noget at komme efter. Derudover hjælper det nogle gange at have en lille sprøjte ved barnets mund, så du kan putte lidt mælk i mundvigene, når hun slipper og ikke rigtig vil tage fat selvom hun er sulten. Det er lidt svært at styre sammen med en brik, men det er et forsøg værd.
Det kan være en god idé at sidde med lidt lune omslag på brystet inden du lægger hende til, da varme får mælken til at løbe lettere. Ha også et glas vand stående ved siden af dig. Og så er der, som du selv er inde på, den mentale blokering - det er rigtig vigtigt at du ikke sidder og spænder, men virkelig slapper af og tænker på at mælken skal løbe. Jo mere afslappet, jo hurtigere går det.
Du kan hos egen læge få en recept på syntocinonspray, hvor du tager et pust i hvert næsebor lige inden amning og så kan du rent medicinsk sætte gang i nedløbsrefleksen. Jeg tænker ikke at du skal bruge den altid, men du skal vide at den findes og at det måske kan hjælpe dig til at bryde den onde cirkel.
Så er det rigtig vigtigt at du ammer med forskellige ammestillinger, da brystet stimuleres forskelligt alt efter hvordan hun lægges til. Det vil samtidig være en god idé at du får hende til at spise fra den ene side, skifter hende og får hende til at tage toppen fra den anden side, så du får stimuleret begge sider ved hver amning.
Det er hyppigheden af amning, som øger mælkemængden og jeg tænker derfor at hvis hun stimulerer begge sider, så vil det have positiv effekt. Du kan også overveje om du skal begynde at malke lidt ud for at stimulere til mere mælk, den udmalkede mælk vil du jo kunne give på flaske og have det godt med at det er din mælk hun får og ikke erstatningen:o)
Man ved at hvis man har mulighed for at dobbeltudmalke, så kan mælkemængden øges med op til 60%. At dobbeltudmalke vil sige at man sidder med to malkemaskiner, en på hvert bryst samtidig, eller at man har barnet på den ene side og malker ud på den anden side samtidig. Det er en oplysning som er vigtig at vide og du bestemmer helt selv om du vil have overskud til dette.
Da din datter har svært ved at holde sin vægt og meget let kan komme ind i en rytme hvor hun vender sig til at spise lidt og lade sig nøjes med det (simpelthen fordi hun ikke kommer helt ind til den lidt federe mælk lige nu), så vil jeg anbefale dig at supplere din amning med mme. Vurder fra gang til gang, hvordan hun virker efter amning. Hvis hun virker mæt og tilfreds og helt afslappet, så behøver hun ikke ekstra ud over din mælk. Men hvis hun ret hurtigt efter amning virker urolig, søgende, afviser dit bryst og alligevel virker yderligere sulten, så prøv at supplere med en flaske.
Det er meget vigtigt at det er mælk hun får og ikke vand. Der er ingen næring i vand og når hun ikke tager nok på, så skal hun have mælk!
Jeg tænker at du, når du ammer og supplerer med mme, vil opleve at din datter begynder at sove lidt længere og i denne pause vil du så kunne malke lidt ud. Det behøver ikke være meget, men lige lidt (efter en time er 45%af mælken dannet igen), så får du lidt ud til hende og endnu vigtigere - du får stimuleret til yderligere mælk. Den mælk du malker ud, kan hun så suppleres med efter amning og så får hun således kun din mælk, til dette måltid.
Hvis du virkelig vil arbejde for amning og for at din datter skal have din mælk, så er det enormt vigtigt at du et eller andet sted tør fylde hende op, så hun sover og du får mulighed for at stimulere yderligere ind imellem. Det er ikke det samme som at lade hende spise hver 1½ time, da hun har behov for mere sammenhængende søvn og da det er vigtigt for amningen og det videre forløb at hun ikke vender sig til at 'slatspise'.
Jeg håber det lykkes for dig og skriv endelig igen:o) Knus herfra, håber du kan bruge mine tanker.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske