Svar: Fra bryst til flaske?
15. december 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
For at tage det sidste først.
Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler at børn får D-vitamin 10 mikrogram dagligt fra 2 uger gammel til 1 år. Det gives som dråber, evt. sammen med lidt mælk på en ske. Man skal give D-vitamin fordi der i det første leveår er en risiko for at barnet ikke får tilstrækkeligt med D-vitamin gennem dagslys (det er jo trods alt begrænset hvor meget små børn opholder sig ude) og D-vitamin forebygger også engelsk syge (rakitis) og forebygger bløde knogler (knoglemineralisering).
Med hensyn til Jern, så anbefales det at give jerndråber (8,8 mg) dagligt fra 6 mdr. til 1 år. Hvis barnet med sikkerhed får 400 ml jernberiget modermælkserstatning eller tilskudsblanding dagligt, så er det ikke ødvendigt at give jerndråber.
Jerndråber/glycifer (5 dråber) bør tages sammen med lidt mad. Det smager ikke særlig godt og derfor kan det være en fordel ikke at give det sammen med første mundfuld skemad, men vente til barnet er godt igang med at spise. Jerntilskudet skal sikre at barnet ikke udvikler blodmangel.
Med hensyn til mælk, så kan barnet fra det er 6 mdr. få lidt sødmælk i kop, eller sødmælk kan indgå i madlavningen. Men ellers udgør ammemælk eller modermælkserstatning fortsat hovedparten af barnets mælkebehov.
Hvor meget mælk barnet skal have afhænger af, hvormeget skemad barnet får. Efterhånden som barnet er godt igang med skemad kan man springe et brystmåltid over. På den måde nedsættes mælkemængden langsomt. Når barnet er ca 9 mdr. bør mælkemængden ikke overstige 750 ml i døgnet. Det kan naturligvis være lidt svært at beregne når man ammer:-)
Hvornår man skal ophøre med amning er altid svært. Det nemmeste er jo hvis både mor og barn er eninge om, at det ikke er så interessant mere. Jeg synes at en langsom nedtrapning er langt at foretrække. Jeg vil derfor foreslå at du midt på dagen, når du giver grød/mos, giver lidt mælk i kop i stedet og derfor springer amningen over her (og heller ikke giver flaske). Når din datter så har vænnet sig til det, så kan du f.eks efter 3-4 dage springe endnu et ammemåltid over og give skemad + kop i stedet.
Hvis din datter ammer om natten, så kan I også sætte ind her. Natamning er vigtig for at producere mere mælk, og hvis produktionen skal sættes ned, så kan det være en god idé at stoppe om natten. Efter 6 mdr´s alderen er der heller ikke noget ernæringsmæssigt grundlag for at amme om natten, og I skulle nødig ud i at amningen slutter om dagen for så at trappe op om natten i stedet:o) Hvis hun vågner om natten, så kan far give hende lidt vand i stedet.
De fleste børn vil selv sige amningen fra på et tidspunkt. De fleste er mellem 9-10 mdr. gamle, men nogle gør det før og er ikke mere end 7-8 mdr. Hvis du får din amning skruet lidt ned i takt med at din datter får skemad istedet, så vil mækemængden naturlig blive mindre og din datter vil så måske miste interessen. Det vil være den blideste overgang efter min mening.
Håber du kan bruge dette. Også en god jul til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske