Svar: Pludselig vil han ikke spise
16. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Nathalie
Der sker umiddelbart ikke noget ved at din dreng spise sveskemos, det kan også være med til at holde maven igang. Jeg tænker dog at det lyder som om han generelt er ved at synes at maden er lidt kedelig og at han har brug for nye smagsoplevelser.
I takt med at han bliver nærmere de 6 måneder kan du begynde at lave havregrød og øllebrød til ham. Du vil også kunne lave grøntsagsmos af langt flere grøntsager og fra 6 måneders alderen kan du begynde at tilsætte lidt kogt kød og fisk til grøntsagsmosen. Maden bør tage udgangspunkt i den mad den øvrige familie spiser og derfor er det super godt at du selv laver maden.
Du kan lave grøntsagmos af stort set alle grøntsager og som sagt vil der fra 6 måneders alderen være endnu flere muligheder. Prøv bla. at blande forskellige rodfrugter f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - det har kraftig smag og mange børn kan rigtig godt lide det. Det eneste du skal være opmærksom på er at selleri, spinat, rødbede og fennikel ikke bør gives til børn under 6 måneder og herefter må det max. udgøre 1/10 af portionen pga nitrat indholdet. Men han må gerne få det.
Jeg tænker derfor at tiden arbejder lidt for jer og vil give jer nye smagsmuligheder, så det kommer igen stille og roligt. Vær i øvrigt opmærksom på at det ikke er tænder som generer, det kunne jo også være det:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske