Svar: Utilfreds dreng - 12 mdr.
17. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Svarer lige på spørgsmålene i den rækkefølge de kommer:o)
Det er som regel lige når tanden bryder frem at det gør mest ondt og det tager som regel 1 døgns tid eller 2. Men det kan godt murer i gummerne længe inden tanden bryder frem, nogle gange dage eller uger og hvor man virkelig tænker at nu må den da komme:o)
Et stykke agurk er et gammelt husmoderråd, da der skulle være lidt syre i agurk, som virker lidt lokalbedøvende.
Med hensyn til dagplejen, så lyder det som om det har været en stor omvæltning for ham at skulle passes ude. Måske vil det hjælpe ham med et lille fotoalbum med billeder af jer, tingene hjemme, ham selv osv. så han kan kigge i det, når han savner jer og på den måde få fornemmelsen af at han ikke er glemt og ladt alene, men at I kommer efter ham igen.
Det er fint at hjælpe ham med at trille så meget som muligt og det vil være rigtig godt, hvis han kunne gynge. Det at sidde i en gynge og blive gynget frem og tilbage er med til at stimulere hans balance og fremme hans motoriske udvikling.
Måske hører han bare til dem, som begynder at gå før de kravler. Sådan er det jo nogle gange og det er okay. I skal bare være opmærksomme på at han kan finde ud af at kravle senere hen.
Nogle børn gylper rigtig meget og har det der hedder esophagal reflux. Oftest vokser børn fra det og vil holde op med at gylpe, når de begynder at få fastere mad. Da jeres dreng nu er 12 måneder gammel og fortsat gylper meget, så synes jeg I skal drøfte det med lægen.
Med hensyn til jeres drengs afføring og konsistensen af dette, så må det hænge sammen med hans indtag af mad. I skal måske skrue lidt ned af indtaget af fibre, da dette godt kan give lidt tyndere mave. Prøv at give ham lidt cultura, A38 eller lignende, da acidophilus bakterier kan have en positiv virkning. Banan kan også være lidt forstoppende, så det vil måske også kunne stabilisere lidt.
Hvis I synes at afføringen ser mærkelig ud i farve, lugter anderledes eller hvis ingen af ovennævnte råd virket, så drøft også dette med lægen. Jeg går ud fra at han snart skal til 1 års undersøgelse og det er oplagt at I lige taler om ovenstående ting.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske