Svar: Kost 11 måneder
17. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Malene
Hyppigheden af måltider, som din datter tilbydes i løbet af en dag ser umiddelbart fint ud. Jeg tænker dog at hun nu er 11 måneder gammel og derfor bør begynde at spise mere rigtig mad.
Hun får fortsat en del grød og grøntsagsmos og også to flasker vælling + en tredie flaske modermælkserstatning og dette bør du ændre. Du beskriver ikke nogen umiddelbar grund til at du har bibeholdt disse ting og jeg går derfor ud fra at hun er en fin, sund og normalt udviklet pige og derfor skal hun have meget mere rigtig mad.
Sutteflasken hører i princippet kun til indtil 12 måneder, herefter bør barnet kunne tage sit indtag via kop. Det kræver naturligvis øvelse og hvis jeres datter fortsat får så meget flaske som hun gør, så er der for det første en risiko for at hun får for meget mælk - nogle børn kaldes mælkedrankere, fordi mælken fylder så meget at det tager pladsen op for den egentlige mad, og for det andet, så skal hun jo lære at drikke af en kop, som andre:o)
Hun behøver ikke sødmælk, hvis hun ikke kan lide smagen af dette. I kan forsøge med lidt mme af kop i første omgang og så kan hun få mælk via maden og f.eks. en portion tykmælk eller lignende.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (7.30): Grød, evt. med lidt frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddagslur (9.30-10.30)
Mellemmåltid (10.30): ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker. Vand af kop, evt. lidt juice.
Frokost (12.00): Rugbrødshapsere, tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle eller kylling, vand af kop
Middagslur (13.00-14.00)
Eftermiddag (14.00-15.00): En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende. Vand af kop
Sen eftermiddag (16): Frisk frugt, evt. ½ bolle med smør, vand af kop
Aften (17.30): Grøntsagsmos, kød/fisk. Dette måltid vil i de fleste familier være aftensmaden, men da I spiser sent er det vigtigste at hun får noget på dette tidspunkt og meget gerne grøntsagsmos som du selv har beskrevet. Vand af kop
19.30 Spiser sammen med jer, så hun får mere og mere familiemad og det er denne mad, jeg tænker hun kunne få lidt af til frokost også.
20.30: Vælling til natten, stille og roligt bliver flasken udskiftet med en kop med mælk i stedet.
Som du kan se så passer tilbudet fint, men hun bør få mere af den grove og rigtige mad nu. Flaskerne bør skæres drastisk ned og eftermiddagsflasken erstattes af en portion tykmælk eller lignende. Kalk får hun også via ost, som hun tilbydes til ½ bolle som mellemmåltid, sammen med frugt.
Håber det hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske