Svar: Skrig og skrål - 6 mdr.
17. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære trætte og bekymrede mor
Det er sådan at børn i nogle perioder bare er rigtig kede af det og virker meget utilfredse. Især omkring det ½ år er det rigtig mange forældre som synes det hele er lidt hårdt. Det er følelsen af at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der.
Når børn er ½ år, så sker der rigtig meget med både børn og forældre. Barnet får måske tænder og det kan i sig selv give lidt pylren, barnet øver sin stemme og kan skrige meget højt - ikke som utilfredshed men mere som stemmetræning, barnet udvikler sig motorisk, begynder at krybe lidt, triller omkring, drejer om sin egen akse og barnet viser mere og mere selvstændighed og utilfredshed f.eks. når det får sig drejet væk fra legetøjet eller hvis man som mor ikke sidder lige ved siden af hele tiden.
For forældre er det ½ år og en 'skæringsdato'. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og måske især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år og den lille er blevet så stor, så nu kan han godt flytte på eget værelse så dobbeltsengen igen kan blive forældrenes.
Mange kvinder fortæller at de efter 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand. Igen følelsen af at man gir og gir til det her barn og han er bare så sur hele dagen, så når manden kommer hjem, så trænger man virkelig bare til at blive holdt om. Samtidig er man så træt at man ofte ikke orker noget som helst og tit virker næsten afvisende fordi det hele bare er for meget.
Nu ved jeg jo slet ikke om du kan nikke genkendende til disse tanker, men jeg ved fra flere familier at det ofte er sådan og derfor tænker jeg at det måske også er sådan nogle ting som gør sig gældende hos jer. Samtidig ligger der jo så også det hos jer, at din dreng skal ud at passes. Du skriver ikke hvordan du har det med det, men de fleste vil naturligt være lidt bekymrede for om det nu går osv.
I står altså midt i en lidt svær periode og der er nok ikke så meget at gøre, andet end at du er bevidst om at det er en fase og det skal nok blive anderledes igen. Din dreng er igang med en rivende udvikling og jeg tænker at det at komme i dagpleje sandsynligvis vil give ham en helt anden rytme og et andet sovemønster i løbet af dagen. Alle de nye oplevelser vil trætte ham og derfor vil han sandsynligvis begynde at sove lidt længere af gangen. Samtidig vil han nok også så kunne nøjes med to lure.
Der er altså håb forude. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske