Svar: Søvn dreng på 1 år
17. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Når man sover så skal dagens oplevelser bearbejdes og det sker i drømme. Da din dreng er startet i dagpleje, oplever han en masse nyt. Han skal vende sig til at du går fra ham, han skal forholde sig til en anden og kunne finde trøst hos en anden, når han er ked af det, han oplever helt nye rutiner og måder at gøre tingene på osv. Alt er jo naturligt anderledes end det han er vandt til hjemme.
Et eller andet sted så er det derfor et sundhedstegn at han reagerer og vågner om natten i en periode.
Børn i 1 års alderen vil normalt ikke have mareridt på samme måde som vi voksne har. Men han kan sagtens drømme ubehageligt uden at der er tale om rigtig mareridt.
Når han vågner og græder, så skal du være hurtig til at reagere, tænde lidt lys, så han vågner og bliver bevidst om at han er hos dig, i sit værelse osv. Giv ham gerne en tår vand eller lidt mælk, da dette også er med til at 'holde ham til virkeligheden' og på den måde få ham til at falde til ro. Tag ham på skødet, sid med ham, berolig ham med ganske få ord, - "sååå, mor er lige her, såååå" og vug ham blidt. Hvis det er nødvendigt i en periode at tage ham ud af værelset og sætte dig med ham på sofaen, så gør det, men vær opmærksom på at han ikke får dette som en vane - det skal være for at berolige ham, så han kan sove igen (også gerne uden at der er gået to timer):o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske