Svar: Motorisk udvikling - 9 mdr.
17. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lise
Det at din dreng er født 5 uger før tid, kan godt gøre at han rent motorisk vil være en lille smule forsinket og det du beskriver lyder bestemt ikke alarmerende:o)
Det er en rigtig god idé at du triller med ham og hjælper ham med det så meget som muligt. Derudover er det en rigtig god idé at give ham luftture, som får det til at kilde i maven og som stimulerer hans balance. Det vil på samme måde være en rigtig god idé at gynge ham. Han er jo rigtig god til at sidde, så mon ikke han kan sidde i en babygynge og vil elske at blive gynget frem og tilbage.
Man ved at børn der er født før tid kan have lidt ekstra behov for at blive vugget og gynget. Det er vigtigt for udvikling af den vestibulære sans - balance eller ligevægtssansen som den også kan kaldes. I øret sidder en slags snegl med væske i og dette skal stimuleres ved at barnet bla. gynges.
Hvis en mor af en eller anden grund er nødt til at ligge meget i graviditeten eller hvis barnet fødes for tidligt, så har barnet ikke kunne træne den vestibulære sans på samme måde, som et barn hvor moderen har været i bevægelse hele tiden eller hvor barnet er blevet vugget i maven alle 40 uger. Allerede når barnet ligger i maven, trænes altså barnets balance, barnets vestibulærsans.
Da motorisk udvikling altså bla. handler om balance, så vil det være rigtig godt at I tumler med jeres dreng så meget som muligt, gynger ham, måske tager i svømmehallen - hvad I nu kan finde på. Han skal ikke paces, men du kan støtte ham videre i sin udvikling ved at stimulere hans balance.
Rigtig god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske