Svar: Honning - 11 mdr.
17. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden ved spædbarnsbotulisme.
Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.
Voksne og større børn bliver kun syge hvis de spiser mad med toksin, hvor sporerne er inaktive og uden betydning. Hos spædbørn medfører indtagelse af sporer sygdom, da sporerne deler sig og og danner toksin i det specielle miljø som findes i tarmene hos børn der ernæres med mælk.
Spædbarnsbotulisme viser sig ved slaphed, dårlig suttekraft og vejrtrækningsbesvær.
Da sporene er meget hårdføre, så vil jeg umiddelbart ikke anbefale at der bruges honning i hjemmelavet müsli, brød og kage til børn under 1 år.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske