Brev:
Skemad i små mængder og amning
17. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Skemad i små mængder og amning
Kære Helen
Jeg er ny på din side, men har tidligere læst mange af dine besvarelser til andre mødre. Min datter, Amalie, på snart 7 mdr. er en skøn lille pige med masser af energi og mange smil. Hun har siden fødslen været forholdsvis nem hele vejen igennem - dog havde vi en overgang mange problemer med at få hende til at sove om dagen.
Det er blevet meget bedre og heldigvis har det altid været nemt at få hende til at sove om aftenen. Det foregår med en tur til brystet, efterfulgt af en ren ble, nattøj, tandbørsten (som dog ikke er et hit), og efterfølgende bliver hun lagt med kys og kram i sin vugge, som står ved siden af vores seng. Jeg ligger mig ved siden af vuggen i tilfælde af, at sutten bliver spyttet ud, men det er sjældent det sker og hun falder oftest hurtigt i søvn af sig selv. Ænser ikke, at jeg er der og jeg kan sagtens gå ud af rummet - hun ligger bare og vender og drejer sig lidt før hun døser hen. Hun bliver altid lagt kl. 20.
Udfordringen er så, at hun stadig er sulten mange gange i løbet af en nat. Hun vågner første gang, når vi går i seng, omkring kl. 23.30 - også de dage, hvor vi ikke er gået op i soveværelset endnu. Dvs. at det ikke kun er fordi vi måske larmer. Der får hun så mad, hvorefter hun hurtigt falder i søvn igen. Så vågner hun atter omkring kl. 3.00/3.30 og falder først til ro, når hun har fået bryst. Jeg har prøvet at ae hende over håret, på brystkassen, tilbyde hende vand (hvilket IKKE var populært :o)) men først ved brystet finder hun ro.
Et par nætter har jeg taget hende hurtigt fra, da hun ellers næsten tømmer brystet, hvilket vist ikke er så hensigtsmæssigt i hendes alder. Så vugger jeg hende for resten af pengene og det accepterer hun. Det samme sker så omkring kl. 7.00, hvor hun også gerne vil sove lidt videre bagefter. Vi plejer at stå op omkring kl. 8.00/8.30. Hun har et godt sovehjerte :o).
Egentlig generer det mig ikke voldsomt med alle disse amninger om natten. Jeg er god til at falde i søvn igen, og hun er jo meget eksemplarisk med at sove videre bagefter - og forholdsvis længe. Ellers napper jeg bare en lur med hende i løbet af dagen :o). Mit eneste problem er bare, at det virker som om, det måske påvirker hendes appetit om dagen.
Vil det hjælpe at lade hende sove i hendes eget værelse? Men det lader bare til, at hun vågner alligevel... selvom vi ikke kommer ind i værelset.
Omkring maden er billedet således: Hun er blevet ammet fuldt ud i 5 mdr.. Vi prøvede derefter lidt med noget vælling, da hendes søvnmønster her ændrede sig til det nuværende. Før det, sov hun faktisk igennem - op til 8 timer ad gangen. Hun nægtede dog kategorisk at tage sutteflasken, så det blev droppet. Vi startede blidt op med lidt grød på samme tid, og har siden hen øget til 3 måltider om dagen. Problemet er bare, at hun ikke spiser særlig meget ad gangen.
Hun får grød om formiddagen (har prøvet majsmel, rismel, hirseflager, havregrød, øllebrød, fuldkornsgrød m.m.) og en grøntsagsmos om aftenen. Om eftermiddagen det ene eller det andet. Jeg har varieret mellem mange forskellige former for mos - også med lidt frugt ind i mellem, og hun virker som om, hun godt kan lide det. Kun kartoffel og gulerod var ikke et hit. Men hun spiser bare næsten ikke noget ad gangen. Hvis jeg er heldig, kan jeg få 10 skefulde i hende, svarende til max en halv deciliter. Dertil får hun vand i kop.
Efter de 10 skefulde nægter hun at spise mere. Munden snøres sammen og hun bliver hidsig, hvis man fortsætter. Men hun er ikke mæt og er derfor fortsat hidsig, indtil jeg tilbyder hende brystet og hun spiser sig mæt. Tidsmæssigt ser det nogenlunde sådan ud:
Kl. 8.00 Vi står op
Kl. 9.00 Grød, efterfulgt af amning
Kl. 12.00 Grød eller mos (afhængig af, hvad jeg har lavet), efterfulgt af amning
Kl. 15.30 Amning
Kl. 18.00 Mos, efterfulgt af amning
Kl. 19.30 Amning
Kl. 23.30 Amning
Kl. 3.00 Amning, men jeg stopper hurtigt
Kl. 7.00 Amning, men jeg stopper hurtigt
Søvnen om dagen er så absolut IKKE regelmæssig. Oftest sover hun af 3 omgange, men længden varierer meget, og det gør "puttetiden" derfor også. Det veksler fra de obligatoriske 45 min. til 2 timer. Uanset om det foregår indenfor eller udenfor. Det generer mig ikke, men undrer mig bare.
Det gør det lidt svært at sætte i system - har ellers prøvet ud fra nogle af dine besvarelser. Bare lidt umuligt at følge, når hun varierer så meget i længden. Er vi ude, kan hun holde sig vågen meget længe uden af blive hidsig - hun er lidt af en selskabspapegøje - men jeg forsøger faktisk ikke at lave for mange aftaler ude af huset. Så foregår det herhjemme i stedet.
Når hun bliver træt begynder hun at gnide sig i øjnene og blive lidt utidig. Hun har meget temperament, og kan ikke falde i søvn med mindre jeg putter hende i hendes seng eller i barnevognen. Ofte er hun vågen 2-3 timer ad gangen.
Aftenerne kan være lidt stressende, da hun ofte er mere uoplagt efter den sidste lur og ikke vil spise skemaden. Dvs. at vi sidder ved spisebordet og forsøger at få hende til at spise (hun sidder i sin høje stol), men hun ender med at blive hidsig indtil jeg giver hende brystet. Et skråplan - jeg ved det.
Jeg har prøvet både hjemmelavet og færdiglavet - og alle varianter efterhånden. Har købt bogen "Mad til spædbørn og små børn" på apoteket.
Hun er ellers en glad lille pige, der giver os mange smil og jeg nyder virkelig at være Mor! Hun har et heftigt temperament (det stammer vist fra mig) og kan kun kortvarigt underholde sig selv. Hvis der ikke sker noget, begynder hun at kede sig og "brokke" sig. Det er ikke gråd, men det udvikler det sig til, hvis vi ikke finder på noget. Og det skal helst ikke være i liggende position.
Hun vil gerne sidde (kan næsten sidde selv, men får ikke lov, med mindre jeg sidder bag hende) eller stå i armene på os. Hun ligger dog på maven hver dag og også på ryggen - men triller ingen steder. Kun sjældent fra mave til ryg - har aldrig trillet fra ryg til mave. Er heller ikke begyndt at kravle endnu, men kan dreje som en viser på et ur, når hun ligger på maven og er god til at strække begge arme og således løfte overkroppen højt op :o). Virker det ok for hendes alder?
Hun har fået 7 tænder - de kom allerede kort efter hun blev 5 mdr. og voldte ikke de store problemer. Det lader ikke til, at flere er på vej lige nu.
Jeg skal begynde at arbejde igen om et par måneder, og har ikke noget ønske om at stoppe amningen helt før hun er ca. 1 år. Prøvede faktisk sutteflasken igen igår, og pludselig var den interessant igen - men jeg ønsker ikke at bruge den til mme, da jeg jo ligeså godt kan amme. Hun er aldrig blevet passet af andre og jeg har kun været væk fra hende mellem måltider siden hun blev født. Man er vel førstegangs Mor :o)
Hun er ca. 70 cm. og vejer omkring 8 kg. Hun er ikke en lille spirevip.
Puha - en lang smøre - jeg håber du kan finde hoved og hale i det og at alle oplysninger er med. Jeg vil meget gerne have lidt kommentarer og forslag. Især til det med skemaden, da det efterhånden bekymrer mig lidt. Hun kan jo ikke fortsætte med at være så glad for mit bryst - selvom det er meget hyggeligt. Og jeg ville egentlig også gerne have hende til at få en lidt længere sammenhængende søvn igen. Jeg ved jo, at hun kan.
På forhånd tak - glæder mig til at læse lidt vise ord :o)
Mange hilsener fra Amalies Mor