Svar: Skemad i små mængder og amning
17. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Amalies mor
Tak for dit fyldestgørende brev og velkommen til:o)
Det lyder som om du har en rigtig fin fornemmelse for din datter og for hendes behov og det er meget flot set af dig, at der naturligt må være en sammenhæng imellem hendes mælkeindtag nat og dag og hendes indtag af skemad.
Nogle børn trives rigtig godt med 3 måltider skemad dagligt i 7 måneders alderen, hvor andre faktisk har behov for 4 og jeg tænker, at da din datter hører til de småtspisende, så skulle du måske overveje at tilbyde et måltid ekstra.
Derudover så tænker jeg at du måske godt kunne forsøge med lidt rugbrødshapsere og lidt mere mad i stykker. Hvis du kan give hende mad i stykker og samtidig skemad, så havde du en chance for at få hende fyldt lidt ekstra op, så hun på den måde også automatisk nedsatte sit mælkebehov.
Min tanke er, at Amalie vil spise samme mængde skemad som hun plejer, fordi det er let - åbne munden og ned med det, så hvis du f.eks. startede med lidt mad i stykker eller sluttede med dette, så ville der alligevel glide lidt ekstra ned. Jeg skriver startede eller sluttede fordi du må prøve at vurdere, hvad der mon virker bedst i forhold til din datter.
Når jeg læser dit brev så får jeg indtryk af at Amalie er vandt til at blive ammet i søvn - er det korrekt? Når hun således ammes efter formiddagsgrøden, så er det fordi hun her skal have sin formiddagslur og det samme efter frokosten kl. 12. Kunne det tænkes at Amalie så småt kunne begynde at blive puttet uden nødvendigvis at blive ammet i søvn? Du må gerne amme hende, men også om dagen tror jeg du skal tænke meget på hvorvidt hun falder i søvn af det eller om du kan prøve at putte hende vågen, men træt i barnevogn.
Jeg tænker at det at lære at falde i søvn uden brystet i munden vil have en effekt på også om natten at kunne falde i søvn uden bryst. Så prøv at se om du kan få hende til at sove uden brystet - hvis du altså ikke allerede gør det:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Kl. 8.00 Står op
Kl. 9.00 Grød, efterfulgt af lidt frisk frugt, f.eks. lidt banan, vand af kop og så amning
Puttes til formiddagslur uden at være sovende ved brystet
Kl. 12.00 Rugbrødshapsere med smørbart pålæg f.eks. sildepostej, leverpostej, måske lidt frugtmos eller grøntsagsmos på brøddet. Efterfulgt af grøntsagsmos, vand af kop. Du kan også gøre det at du starter med grøntsagsmosen og når dette så er for kedeligt forsøger du med rugbrødshapsere efterfølgende.
Amning og puttes uden at falde i søvn ved brystet
Kl. 15.30 Amning
Kl. 18.00 Mere af jeres mad, forsøg med godt kogte pastaskruer, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, grøntsagsmos med kød/fisk, indmaden af en fiskefrikadelle, laks lavet i ovn med spinat, et stykker brød i hånden osv. Gerne sovs, så noget af maden glider lidt lettere ned og spise med ske, hvor andet spises med gaffel eller fingrene. Vand af kop.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert.
Kl. 19.30 Amning
Kl. 23.30 Amning
Kl. 7.00 Amning, men forsøge at gøre den kortvarig.
Jeg ved godt at din datter kun er 7 måneder og at nogle børn skal være 8 måneder før de begynder at kunne tygge og spise mad i stykker. Jeg har dog oplever en del børn som sagtens kan i 7 måneders alderen og jeg tænker at det vil være vejen frem hos jer.
Jeg håber det virker. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske