Brev:
Ændring i spisevaner
17. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Ændring i spisevaner
Hej
Jeg har en pige på næsten 6 uger som vejer næsten 5 kg (fødselsvægt 3440). For at gøre en lang historie kort, så har en lang række omstændigheder gjort, at hun ikke vil spise af bryst, derfor pumper jeg modermælk ud, så hun får det af flaske. Hun får dog mme ind imellem (dog sjældent), da jeg ikke altid kan nå at pumpe mm ud.
Hendes spisevaner; hver 3 time om dagen, og hver 4/5 time om natten.
Hun er dog begyndt at få humørsvingninger om aftenen - hun bruger utrolig meget energi på at græde og være hysterisk i stedet for at spise (selvom hun er sulten). Og det skal så understreges, at der ikke er problemer på andre tidspunkter af døgnet.
I løbet af den sidste uge er der sket ændringer i hendes spisemønster. Det er ikke længere til at forudsige mere hvornår og hvor meget hun vil have at spise. Nogle gange går der 2½ time, hvor hun måske tager 70 ml eller andre gange går der 2 ½ time hvor hun tager 120 ml, hvorimod kan der andre gange gå helt op til 4/5 timer hvor hun spiser 130 ml.
Jeg har hældt meget mælk ud pga denne uforudsigelighed. For ikke at "spilde" min gode mælk har jeg nogle gange givet hende mme = bliver hun forvirret af det?
Hvad kan jeg gøre for igen at få en smule "system" i hendes spisevaner? Hvordan kan jeg opnå mere systematiske intervaller?
Med venlig hilsen
Renata