Svar: Ændring i spisevaner
17. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Renata
Det er sådan at børn netop i 4-6 ugers alderen har det der hedder appetitspring og det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mælk. Ved at være mere grædende og mere urolige, så bliver de lagt mere til og mælkemængden bliver sat op. Jeg tænker derfor at din datters ændrede spisemønster handler om at hun begynder at have behov for lidt mere mælk.
Prøv om du kan efterligne et ammemønster i en periode. Start med at give hende en flaske, når hun vågner efter lur. Så prøver du at få hende til at bøvse, skifter hende så hun holdes lidt aktiv og så giver du hende mælk igen. Det er ikke sikkert at hun skal have helt så store mængder i flasken som tidligere lige i disse dage, men tilgengæld vil hun så spise lidt hyppigere og derved øge det samlede indtag.
Jeg tænker at hun ret hurtigt vil kunne komme ind i en rytme, hvor hun vil sove, spise, skiftes, spise, sove og således vil blive fyldt så godt op at hun begynder at tage nogle lidt længere lure, vågne op og igen spise større mængder af gangen.
Det er rigtig ærgeligt at 'de dyre dråber' går til spilde og derfor tænker jeg også at du skal forsøge ovenstående metode i håb om at hun så kan tage det hele.
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med om mme kan forvirre hende? Hun vil godt kunne smage forskel på din mælk og så mme og på den måde fornemme at hun får forskellig smag, men jeg synes ikke det plejer at være et problem.
Håber ovenstående vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske