Svar: Ammestop og nyt putteritual - 7 mdr.
18. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Det er helt rigtig som du skriver, at Josephine er ved at komme i separationsfasen og derfor har brug for at se dig, for at vide at du er der. Samtidig er hun igang med at udvikle sig rigtig meget motorisk og det betyder at hun har en motorisk uro, som gør at hun naturligt har svært ved at ligge stille og lade roen komme over sig. Du ser det både, når du putter hende, hvor dynen sparkes af og benene kører og når hun drejer sig om på maven og ligger og tumler omkring.
Jeg får, når jeg læser dit brev, indtryk af at du er en meget omsorgsfuld mor, som gerne vil Line det bedste og som bestemt ikke bryder dig om at hun græder. Du skal naturligvis vurdere, hvad det handler om, når hun er så ked af det. Umiddelbart lyder det af meget, at hun græder i 40 minutter inden hun sover. Men hvordan er den gråd? Er hun bange, fortvivlet, utryg eller er det mere - 'hvorfor skal jeg sove, jeg gider ikke, vil hellere være i stuen-gråd'. Det er jo en balance imellem at fortælle hende at det er sengetid nu og samtidig også være der 100pct for hende, hvis hun er oprigtigt ked af det.
Nogle gange er det derfor rigtigt at sidde hos hende, andre gange at gå lidt frem og tilbage (max 3 minutter mellemrum), atter andre gange at tage hende op og sidde med hende.
Det lyder passende at hun sover 2 gange dagligt og et par gange om ugen måske har behov for en powernap sidst på dagen, hvis hun ikke har sovet så godt natten i forvejen. Måske skal hun så de dage lidt senere i seng.
Derudover tænker jeg at det også kan spille ind at hun ikke får mælk mere - er hun fuldstændig stoppet med at amme? Jeg synes hun er lige ung nok til at undvære bryst eller flaske og burde i hvert fald få de 500ml og dette tror jeg faktisk også ville være med til at give hende en ro i maven.
Ville det være muligt at give hende en kop lun mælk og måske en ½ banan som en del af putteritualet, så hun fik lidt, når hun var lagt i seng. Du kan sidde på sengekanten imens og det kan gøre at hun så får en indre ro, som gør at hun finder ud af at lægge sig ned stille og roligt.
Hun bør være mere end 9 måneder gammel før komælk og komælksprodukter udgør en større del af hendes indtag end modermælk eller modermælkserstatning. Hvis hun således helt har skibbet dette, så lyder det lidt problematisk. Hun må i princippet godt få lidt tykmælk om eftermiddagen f.eks. og hun må også godt få lidt ost. men hvis hun slet ikke får modermælk eller modermælkserstatning, så synes jeg faktisk lige du skal have lægen ind over til at vurdere, hvor meget komælk du skal give hende.
Ville hun kunne drikke kold mme af kop? Som alternativ til sødmælk, der er jo ingen som siger at det skal være lunt og hun drikker jo kold vand. Vil du kunne komme mme på hendes øllebrød og øvrige grød eller måske lave det på mme og ikke på vand? Måske vil hun kunne lide vælling, som kan købes med forskellig smag? Du må forsøge dig frem.
Jeg er ikke bekymret for hendes indtag i øvrigt. Hun spiser jo grøntsager, kød, fisk, rugbrød, frugt osv. og lyder til at være rigtig godt igang med overgangsmaden. På den måde mangler hun ikke vitaminer og mineraler. Det er mere i forhold til mælkeindtaget. Både hvad angår kalk, men også den rolige effekt der er på at få en tår varm mælk.
Med hensyn til sutten natten igennem, så prøv om I ikke kan lære hende at finde sutten selv i søvne, hvis hun har behov for den. Er hun begyndt selv at kunne putte den i munden om dagen, så kan hun nok godt så småt begynde om natten også. Det kan sagtens udvikle sig til 'vanebetinget afbrudt søvn', men det vigtigste er jo at I allerede er opmærksomme på det.
Læg flere sutter i sengen, så det er let at finde en. Også gerne på en sutteklud. Prøv at få hende til ro, ved at hjælpe hende med at skifte stilling og blive puttet igen, mere end ved at stikke sutten i munden. Så hun lærer sig at sove videre uden.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske