Brev:
Opvågning, mælk og mad
18. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Opvågning, mælk og mad
Kære Helen
Tusind tak for dit svar vedr. Alberts søvn og ammestop om natten. Vi startede mellem jul og nytår med ammestop om natten samt Albert på eget værelse, og må indrømme, at det går og er gået meget bedre end forventet. Det er som om, at Albert fuldstændig accepterer, at han får vand af min kæreste når han vågner og derefter bliver puttet igen. Det er altså rigtig dejligt, og den store forskel for mig er også, at jeg ikke er den eneste, som er "på" om natten.
Samtidig er vi begyndt at rykke hans sovetid, så han bliver puttet kl.19 med amning, og derefter er der først amning næste morgen. Han vågner desværre ret konsekvent kl.5.30, hvor jeg så ammer. Vi er lidt i tvivl om, om denne tidlige opvågning handler om sult eller vane, og prøver derfor at trække aftensmaden til kl.18 istedet for kl.17, som det hidtil har været. Dette synes vi dog ikke har den store effekt. Det hjælper heller ikke, at min kæreste prøver at putte ham på samme måde som i løbet af natten. Det er som om, at han bare skal op på det tidspunkt, selvom han faktisk er ret træt, og derfor må sove igen kl.8.30/9.00.
Hvad siger din erfaring dig om denne situation? Jeg kan se, at du har svaret på et lignende spørgsmål, at amningen kan spille ind. Hvordan skal dette helt præcis forstås?
Jeg vil lige indskyde, at vi er meget glade for udviklingen af vores "natteroderi", så dette er nærmere en undring end en beklagelse. Jeg går lidt ud fra, at dette er endnu en periode, men vil da stadig gerne høre lidt gode råd, hvis du skulle have nogle;-)
I dit sidste svar til mig, skriver du at Albert måske kan blive forvirret over, at må ammes på nogle tidspunkter og ikke på andre, når han nu har været vant til så meget amning i løbet af natten. Dette synes jeg ikke umiddelbart har været tilfældet, men ved selvfølgelig ikke, om det er dét, som spiller ind i denne situation. Derfor tænker jeg lidt på, om det er ved at være på tide, at stoppe amningen.
Han er nu 10mdr, vejer 9kg og er ca.76 cm lang. Han er en slank dreng, men også MEGET aktiv. Han spiser ret godt i løbet af dagen (morgengrød, formiddagsbolle, frokost, eftermiddagsmad og aftensmad), og som det ser ud nu, ammer jeg tidlig morgen, sen eftermiddag og ved putning. Mit spørgsmål går lidt på, hvordan jeg kompenserer for amningen med mælk, når han ikke vil tage flaske?
Han er god til at drikke af kop, men lige nu får han kun mælk om morgenen. Til de andre måltider får han vand. Derudover putter jeg mælk i havregrøden, i grøntsagsmosen og i aftensmaden. Han får også A38 om eftermiddagen. Men jeg er altså stadig lidt i tvivl om hvorvidt hans mælkebehov kan blive dækket på denne måde, hvis jeg stopper med at amme ham nu.
Et sidste spørgsmål, nu vi er ved maden.
Jeg mader ham for det meste, dog får han også lov til at sidde med noget brød eller frugt, når han har lyst. Men hvornår skal man starte med at lade dem styre dét med maden selv? Der ryger ikke meget ind i munden, når han selv sidder med rugbrødshapserne....det er sjovere at masse maden i hænderne! Og hvornår forventes det, at han kan klare spisningen selv? Han starter nemlig i vuggestue om en måned, og jeg ved ikke, om han skal kunne "klare sig selv" på det tidspunkt.
Det var vist alt for nu.
På forhånd tak.
Med Venlig Hilsen
Søs