Svar: Opvågning, mælk og mad
18. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Søs
Dejligt at høre at det går så godt og det lyder virkelig som om I er inde i en rigtig god rytme.
At Albert vågner tidlig morgen finder jeg helt naturligt i forhold til at han er blevet puttet kl.19. Hvis han ammes kl. 19, puttes og sover til ca. 5.30, så sover han sammenlagt mellem 9-11 timer og det er rigtig flot. Det lyder derfor som et reelt behov, når han vågner tidlig morgen og er tørstig.
For mig er det ikke problematisk at du ammer ham om morgenen, da dette umiddelbart lyder til at fungere og hvis det samtidig gør, at han så er i stand til at sove bare 1 time længere, så er det jo rart for jer alle. Hvis du gerne vil stoppe amningen nu, så tænker jeg at han i en periode nok fortsat vil vågne og så skal han så have lidt vand at drikke i stedet for, eller måske lidt mælk - igen kommer det helt an på, hvordan det hele passer ind på jeres dagligdag. I takt med at hverdagen begynder med pasning, arbejde osv. så er det måske meget rart at han står forholdsvis tidligt op og så kan han jo begynde morgenen med grød.
I takt med at han begynder pasning, så ændrer hans søvnrytme sig helt automatisk. Han vil blive mere træt på grund af alle de nye indtryk han får og samtidig vil han begynde at sove på tidspunkter hvor de andre børn også sover. Ofte er der størst aktivitet om formiddagen, så han vil sandsynligvis ikke falde i søvn allerede kl. 8.30/9 men vil følge med i det hele og måske først sove en lur mellem kl. 10-11. Så på den måde vil tingene ændre sig og dermed rytmen for hele døgnet. Det kommer til at gå helt af sig selv.
Det lyder ikke som om at Albert har virket forvirret over amningen, snarere tværtimod. Børn som bliver forvirrede vil søge brystet og græde ulykkeligt over ikke at få det tilbudt og sådan har det jo slet ikke været hos jer. Det lyder således som om at Albert er helt parat til at stoppe amning og måske vil han stille og roligt selv begynde at sige morgenamningen fra.
Det er fint at du bibeholder amningen morgen og aften, eftermiddagsamningen synes jeg du skal forsøge at komme væk fra, da han jo også er begyndt med A38 her. Prøv at give lidt mælk af en kop i stedet for brystet, hvis han begynder at søge dit bryst og du ikke 'knapper op' med det samme. Du må gerne prøve at aflede ham lidt.
Du kan derudover prøve at give ham mælk af kop i løbet af dagen og til måltiderne, så det ikke kun er om morgenen, men du skal regne med at det er ca 500ml han skal have, så mælk på grøden, lidt A38, mælk af kop, måske en portion frugtgrød med mælk om aftenen til dessert eller du kan en gang imellem lave en milkshake hvor du blender banan og sødmælk - så tror jeg umiddelbart at han bliver dækket fint ind.
Med den alder Albert har, så burde han kunne finde ud af teknikken med at spise med en gaffel - viser han interesse for det? Måske skulle du prøve at give ham meget mere mad som ikke er med ske og så give ham det med gaffel. Det kunne måske inspirere ham til selv at forsøge.
Da han fortsat ammes en del, så kunne det jo også tænkes at han egentlig ikke er råsulten og derfor er det meget bekvemt at mor mader. Du må meget gerne hjælpe ham med grød og mos, men han har en alder nu, hvor han som udgangspunkt skal spise familiemad og det kan han også godt. Så det er en hårfin balance imellem at han naturligvis skal have sin mad, men at han også godt må opleve at være sulten engang imellem, så han har lyst til selv at putte sin mad i munden.
Håber jeg kom igennem det hele og at du kan bruge mine overvejelser lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske