Svar: Græder og er pjevset
18. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Når man er omkring 8 uger gammel, så sker der rigtig meget. Din dreng er igang med en rivende udvikling og hvor den første tid var fyldt med det meget tætte og nære, og hvor han mere eller mindre sov, var vågen, spiste, sov igen osv. så begynder han nu at få flere vågne perioder og begynder også at have behov for flere stimuli.
Du vil sikkert kunne se at han så småt begynder at registrere dig på en anden måde, han er måske allerede begyndt at smile bevidst til dig og måske kan du fornemme at han begynder at registrere rummet I er i. Hvis du sidder med ham i sofaen og far kommer ind i stuen og siger noget, så kan du se på din lille dreng at han registrerer dette og måske endda begynder at vende sig efter lyden.
Det betyder at hans verden er blevet lidt større, han kan se længere og han opfanger meget mere end tidligere. Men det betyder samtidig også at han nogle gange har brug for hjælp til at lukke lyde ude, hjælp til at koble fra.
Det er begrænset hvor længe han kan klare at være vågen, ofte bliver han alt for optaget af ting omkring sig og så siger han ikke selv fra. Du skal umiddelbart ikke regne med at han kan være vågen mere end 1½-2 timer af gangen, så har han behov for hjælp til at samle sig, hjælp til at finde roen.
Du skal være opmærksom på at han hører alt omkring sig og den evne vi har til at lukke lyde ude, det kan han ikke. Han hører alt. Når du hører radio radio, så kan du lukke til og fra. Du hører noget i radioavisen, som interesserer dig, så hører du ikke det næste, så kommer der en melodi, som du synger med på og så hører du ikke det næste. Evnen til at kunne lukke til og fra det lærer man efterhånden, men det kan din lille dreng ikke endnu.
Prøv så vidt muligt at have en rolig dag. Ikke alt for meget ind og ud af butikker og handle, besøge venner, have gæster sov. Prøv at tilrette lægge tingene, så der så vidt muligt er ro omkring ham i løbet af dagen. Prøv så at holde fast i at han skal sove formiddagslur, lur over middag, lur eftermiddag og puttes aften. Indimellem alt det putteri, skal han naturligvis leges med og han skal have nok at spise.
Med hensyn til at lade jeres dreng ligge for sig selv, så har han brug for også at være sig selv lidt og I behøver således ikke være over ham og stimulere ham hele tiden. Bare det at ligge i liften og kigge på en lysplet på væggen kan være interessant for ham. Men det er kortvarigt at han kan ligge for sig selv og det er helt naturligt at han græder og pjevser når han har ligget ned lidt. At ligge 10 minutter alene er nok for en lille dreng på 2 mdr. altså når han er vågen. Det er naturligt at han ikke kan underholde sig selv længere tid i den alder.
Han har brug for underholdning, når han har sovet. Han skal snakkes med, cykle med hans ben, prøv at stimulere ham gennem kærtegn både fysisk og gennem pludren. Herefter skal han have mad, så han er rigtig mæt og måske snakkes lidt med igen, så skal han svøbes i dynen eller i et tæppe og puttes i liften - svinges lidt og så sove.
Jeg er ret overbevist om at det vil hjælpe på jeres lille drengs gråd, hvis I er meget opmærksomme på hvor meget og hvilke stimuli I giver, at han skal puttes til nogen lunde fast tid hver dag og gerne sove 3 gange dagligt, at han skal skærmes og hjælpes til at finde roen.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske