Svar: Afføringsændring og nakke
18. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil omkring 2 måneders alderen få en anderledes udseende afføring. Barnets tarmsystem ændrer sig hele tiden og der sker omkring 8 ugers alderen en begyndende enzymændring som sagtens kan påvirke afføringen. Nogle børn får lidt grøn afføring, andre en mere tynd og vandholdig afføring. Så længe barnet spiser, virker glad og tilfreds - altså ikke sløv, så vil det være helt normalt og ikke noget der kræver yderligere undersøgelse.
Da I giver flaske skal I naturligvis være opmærksomme på at vandet til flaskerne skal koges, at modermælkserstatningen laves klar lige umiddelbart før det gives og at hygiejnen generelt er i orden.
Med hensyn til hans nakke, så lyder dette ikke bekymrende. Du skal tænke på at hans hoved jo vejer en del og at hovedet godt kan 'falde' fordi han endnu ikke er stærk nok i nakken til at kunne holde sit hoved selv. Du styrker hans nakke ved at lægge ham på maven og gerne så meget som muligt. Især fordi han jo har maveproblemer, så er det en rigtig god idé. Du kan lægge ham hen over en pude f.eks. en ammepude (hvis du har investeret i en sådan, så bliver den jo brugt) og det kan lette lidt på maven og samtidig er det god træning for nakke og ryg. Og så forebygger det jo lejringsbetinget skævt kranie.
Din dreng er set af kiropraktor som intet unormalt har fundet og jeg tænker du skal tage det helt stille og roligt. Jo mere rolig mor er, jo mere rolig er drengen også:o)
Rigtig god weekend og held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske