Svar: Jalousi - 22 mdr.
18. januar 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Anna
Din datter er igang med en stor udvikling og herunder igang med at finde sin egen rolle i forhold til dig, far, pædagoger, andre børn osv. som hun møder i sin dagligdag. Det at kunne indgå i relation med andre er noget hun skal lære og det er hun godt igang med.
Når hun bliver jaloux på de andre børn, så er det ikke fordi hun vil være ondskabsfuld eller på den måde har jaloux følelser, tværtimod. Hun bliver jaloux, fordi hun er usikker. Hun bliver usikker på sin egen rolle i forhold til dig, når du sidder med et andet barn, hun føler sig udenfor, hvilket hun jo et eller andet sted også er fordi hun er 'ved siden af' og hun bliver usikker på om du har brug for præcis hende.
Jeg mener derfor ikke at du skal køre efter metoder med 'ikke at give efter' og 'ikke ville sætte det andet barn fra dig', tvært imod. Det er som at puste til ilden og hun får det blot værre. Hun har derimod behov for at du sætter ord på og medinddrager hende. Inviter hende med, så hun også sidder i favn og så kigger I på den lille sammen og snakker om ham og hvordan han kigger, holder i hånden osv. Fortæl hende også om dengang da hun var lille "du har også været en lille baby" og om alt det hun kan nu fordi hun er "en stor pige". Fortæl hende hvor dejlig og uundværlig hun er og fortæl direkte med ord, hvor glad du er for hende og hvor godt det er at du har hende.
Hvis hun med ord hører at hun stadig har en vigtig rolle i familien, så vil hun også bedre kunne acceptere og vil bedre kunne forstå at hendes lille fætter ikke er ude på at tage hendes plads.
Håber det hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske