Brev:
Amning og modermælkserstatning - 3 mdr.
18. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Amning og modermælkserstatning - 3 mdr.
Hej Helen
Min lille pige naermer sig de tre maaneder og vejer naesten 5,5 kg. Jeg har ammet hende det meste af denne tid. Jeg havde problemer med at faa amningen igang, efter foedslen, men det lykkedes med hjaelp fra en god sundhedsplejerske, hvilket jeg var meget taknemmelig for.
Efter ca lidt over en maaned, begyndte hun ikke at ville spise fra mit hoejre bryst om aftenen primaert, hun ville sutte lidt saa slippe og sutte lidt og saa slippe osv, hun kunne endda finde paa at ligge og grine samtidig, som om hun bevidst drillede !!jeg tror hele tiden, at jeg har haft mest maelk i venstre bryst og det har hele tiden foeltes nemmere at laegge hende til her. Maelken har ogsaa vaeret laengere om at loebe til hoejre bryst - saadan foeles det ?!
Vi introducerede lidt flaske temmelig tidligt, hvilket hun har taget uden problemer, denne blev kun givet om aftenen den foerste tid. Hun har fortsat ville tage venstre bryst uden problemer. Vi giver hende nutramigen som MME, da det var denne hun fik i starten paa hospitalet. Vi har holdt fast i denne.
Hun er oppe paa nu at faa 3 flasker i doegnet, vi foelger retningslinjerne paa daasen, og iflg den kan hun faa 180 ml 4-5 gange i doegnet. Saa naar vi giver hende flaske - drikker hun altsaa 180 ml. hun sover rigtig godt om natten 7-8 timer, Vi er lidt bekymrede og taenker det kan da ikke passe !! Men er begyndt at vaere lidt mere vaagen om dagen nu mellem maaltider. De tre flasker er som regel fordelt udover dagen efter behov og saa supplerer jeg med amning indimellem. Jeg har det godt med at hun ogsaa faar flasken, da det vigtigste er, at hun er maet og tilfreds. Hun har endu ikke afvist at tage mit venstre bryst.
Mine spoergsmaal lyder:
Er det ok at fortsaette med nutramigen som MME eller er den for "medicinsk" om jeg saa maa sige ?
Forekommer det dig, at hendes spisning forekommer for rodet ?
Er det ok for hende at skifte mellem MME og modermaelk i loebet af dagen, kan det give hende maveproblemer (hun har gul affoering, ca 2-4 gange i loebet af dagen, nogen gange er den tynd) - er der forskel paa hvordan de fordoejer den forskaellige maelk? Som regel er der lidt mere uro om aftenen, som om noget generer hende i maven, men det plejer ikke at vare saa laenge, men indimellem faar hun pludselig en ordentlig skrige tur, hun bliver helt roed i hovedet og er naesten utroestelig, det varer maaske en time saa er hun helt faerdig, men i goedt humoer.
Er det ok at sove saa mange timer om natten, kommer hun til at mangle naering, eller kan det indhentes i loebet af dagen?
Jeg havde taenkt at fortsaette den maaltidsmetode indtil 4 maaneders alderen og saa gaa over til fuld MME, med mindre der fortsat er maelk i brystet, saa ville jeg ikke have noget imod at fortsaette med brystmaelk ogsaa, men det maa tiden jo vise.
Grunden til at vi introducerede flasken var altsaa at hun begyndte at afvise hoejre bryst og lod til at vaere utilfreds om aftenen, og saa er flasken saa gradvist optrappet. Jeg hoerer nok til gruppen, der synes, at det er dejligt med flasken ogsaa, da man kan se hvor meget hun drikker !
Puha - det blev en laengere smoere !!
Det er en god og meget brugbar brevkasse du har Helen. Tak for sidste svar.
Venligst Benedicte