Svar: Amning og modermælkserstatning - 3 mdr.
18. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Benedicte
Det er en rigtig god idé at fortsætte med nutramigen til din datter indtil hun er 4 måneder, da netop nutramigen og profylac er de eneste to erstatninger som har dokumenteret effekt mod at forebygge allergi. Netop derfor anbefales de til barnet er 4 måneder gammelt og herefter kan hun så ernæres som andre børn. Nutramigen er godt og ikke mere medicisk end anden erstatning.
Det er rigtig fint at du fortsat ammer og at din datter accepterer det venstre bryst. Det er rart for jer begge at have denne hyggestund og så er der jo også nogle næringsstoffer i modermælk, som ikke findes i erstatning. Derudover så er det praktisk lige i en snæver vending at kunne lægge til.
Da du kun ammer fra den ene side, så vær opmærksom på om du også altid holder hende i den arm, når hun får flaske. Hvis barnet udelukkende får mad fra en side, så kan der være risiko for lejringsbetinget skævhed af kraniet. Vær derfor meget opmærksom på dette og skift arm engang imellem.
I må gå ud fra at jeres datter har en naturlig og sund evne til at regulere sit behov. Det lyder ikke usædvanligt at hun kan spise 180ml af gangen - måske er det derfor hun sover så godt om natten:o) 180ml x 3 det giver knap 550ml og så bryst ved siden af - det lyder da meget rimeligt:o) Hun skal op på godt 900ml i døgnet og det skal nok passe at hun får ca 400ml fra dig.
Hun må meget gerne sove om natten, I skal så bare sikre jer at hun ikke sover dagen væk, da hun så vil komme i underskud. Sørg derfor for at holde lidt gang i hende i dagtimerne, så hun lærer at det er om dagen der er aktivitet og der man spiser og om natten er der så ro på - det har I alle gavn af:o)
For at vurdere hvorvidt hun spiser som hun skal, så må I se på hendes vægtøgning og se på hvordan hun trives. Hvis hun smiler og pludrer, udvikler sig, tisser osv. så er alt okay. Det lyder umiddelbart som om I er ved at komme ind i en rigtig god rytme og som om hun har deet rigtig fint. Det er dejligt at hun selv er i stand til at regulere sit behov, hvad angår både søvn og mad. Jeg synes derfor ikke, at det I beskriver lyder spor rodet, snarere tværtimod.
Med hensyn til maveproblemer, så tror jeg ikke umiddelbart at hun vil få dette, da hun jo har fået kombinationen nutramigen og modermælk gennem længere tid. Hendes mave kan måske gå lidt i kludder, hvis I begynder at skifte erstatning, men det anbefaler jeg jo som sagt ikke. Hvis I har råd til det, så bibehold Nutramigen en måned endnu.
Der er stor forskel på hvordan børn fordøjer modermælk og hvordan de fordøjer erstatning. I erstatning er en del affaldsstoffer og derfor anbefales det at barnet har afføring en gang i døgnet, hvis det udelukkende ernæres med modermælkserstatning. Når børn er fuldt ammet, så vil de nogle gange optage det hele og der vil således ikke være affaldsstoffer, hvorfor barnet kan have en uge til 10 dage imellem sine afføringer.
Børn som både ammes og får erstatning har måske et lidt mere uregelmæssigt afføringsmønster, men det lyder ikke problematisk hos jer og det vil være fint at hun har afføring dagligt ligesåvel som det vil være okay, at det kun er hver 2 dag. Det afhænger helt af hvordan hun trives, afføringens konsistens osv.
Planen med at se hvad der sker fremover lyder god. Hvis hun fortsat gerne vil ammes efter 4 måneder så er det jo fint, hvis hun selv siger fra, så må det være sådan. Som du skriver så har flasken jo den fordel at man ved præcist hvor meget barnet får og det kan godt være med til at give en lidt ro. Det er bestemt også en fordel at far kan være mere med på banen.
Håber jeg kom igennem det hele. Fortsat held og lykke, rigtig god weekend og tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske