Brev:
Utilfreds lille dreng - 3 uger
18. januar 2007
Alder:
0 mdr.
Utilfreds lille dreng - 3 uger
Min lille dreng er nu 3 uger og vi er støt på et problem, jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved. Ved ikke om han udviser helt normal adfærd eller om der er noget galt.
Vi har haft en nogenlunde fast rutine når han vågner fra starten af. Han starter med at blive ammet til han har fået stillet den værste sult, så er der lidt "aktivering", hvor vi snakker med ham, ligger ham på maven så han kan lære at løfte hovedet (kan klare det uden problemer), prøver at få øjenkontakt og få ham til at smile. Det er ikke alle tingene vi gør hver gang. Derefter bliver han skiftet og bliver herefter ammet igen. Så er det tid til endnu en lur.
I starten var her intet problem, han viste selv når han var ved at være træt (efter 1 - 2 timer) og var nogenlunde let at få til at sove. Nu er det dog noget helt andet. Han virker meget utilpas, hvis han ikke lige med det samme efter han er vågnet bliver ammet. Det er helt ok, men når det så er tid til aktiveringen, bliver han meget hurtig utilpas og begynder at græde voldsomt. Vi prøver så enten at give ham noget mere at spise eller gå videre og skifte ham, dette er det eneste der trøster ham. Efter amning eller skiftning, er han stadig meget utilfreds og viser mange tegn på at være træt, han gaber meget og kigger væk. Vi prøver at ligge ham noget mere til brystet, da det får ham til at slappe af.
Når han ikke vil spise mere, prøver vi så at få ham til at sove, men nej... Han græder meget og er svær at få til at falde til ro, vil ikke have mere at spise og har ren ble, er tydeligt træt. Det ender så med at vi går rundt med en grædende og ulykkelig dreng i ca. 15-30 minutter inden han falder til ro. Herefter er vi nødt til at nusse ham i ca. 30 minutter, da han ellers vågner igen hvis vi ligger ham i seng.
Det er ikke sådan at han græder uafbrudt, men han kommer med en masse udbrud.
Han har lige fra starten haft både afføring og våd ble, hver gang vi har skiftet ham, hvilket egentlig også undrer mig lidt, har læst at nyfødte for det meste kun har afføring 3-4 gange om ugen, men vores lille dreng har altså mange gange om dagen. Er det normalt?