Svar: Utilfreds lille dreng - 3 uger
18. januar 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Selvom du naturligvis skal følge den intuition du har, så tror jeg nu ikke at der er noget galt med din lille dreng. Han lyder til at være en rigtig fin lille fyr, han er bare stadigvæk meget påvirkelig af verden omkring sig og har brug for hjælp til at finde roen.
Da han kun er 3 uger gammel er alt endnu meget nyt og der skal ikke ret meget til før han bliver overstimuleret. Det er rigtig dejligt og også vigtigt at du sidder og snakker med ham, når han har spist og det er godt at bruge tiden, hvor I venter på en bøvs, til at pludre lidt og lade ham kigge på dit ansigt. Men når det er sagt, så kan det også meget hurtigt blive for meget og du skal regne med at han ikke vil kunne klare øjenkontakt i mere end et par minutter af gangen.
Når du sidder med ham og kikker på ham og I har fin kontakt, så læg mærke til at han nogle gange kigger væk. Det er helt naturligt og en måde hvorpå han får skabt sig lidt pauser. Det er derfor meget vigtigt at du ikke kræver hans kontakt, men lader hans øjne søge andre steder. Efter lidt tid, vil han kigge på dig igen og være parat til at pludre lidt og så glider hans blik væk igen.
Det er den tætte og nære kontakt han har behov for og det vil således også være fortidligt at lægge ham under et aktivitetstæppe eller forsøge at stimulere og aktivere ham med diverse rangler og legetøj. Bare det at blive skiftet kræver rigtig meget energi fra hans side og det gør ham naturligt meget træt.
Det lyder umiddelbart som om din lille dreng er lidt overstimuleret og jeg tænker derfor I skal prøve at give ham mange flere pauser og lidt mere ro end I gør lige nu. At kigge væk er et signal og det samme er det at han gaber.
Samtidig så er det sådan at små børn skifter søvnfase med ca. 30 minutters mellemrum og det er derfor helt naturligt at han har behov for hjælp til at komme videre i søvnen og at dette kan tage op til ½ time. Det er på samme måde helt naturligt at han nyder at ligge i favn og blive nusset - han finder ro ved det som ligner tiden i maven (varmen, roen, vejrtrækning, blive vugget, holdt tæt) og derfor vil det være en stor hjælp for jer, hvis I kunne svøbe ham i et lille tæppe.
Måske kan I se at han ligesom ligger og spjætter med armene, når han kommer med sine små udbrud og netop disse spjæt kan være med til at han vågner helt op. Det hjælper svøbet på. Det er stort og voldsomt for ham at ligge i en seng og derfor kan det være en god idé at svøbe ham, putte ham i liften, vugge ham lidt i liften og stille liften i sengen. Så vender han sig til at være i sengen og stille og roligt kan han så komme ud af liften.
Med hensyn til afføring, så er det helt normalt at der kommer noget ud, når der kommer noget ind. Det er først når barnet er et par måneder at afføringsmønsteret begynder at ændre sig. Nogle børn vil fortsat have afføring flere gange om dagen, hvor der hos andre vil gå lang tid imellem.
Håber jeg har fået jer beroliget lidt og at mine råd hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske