Svar: Mad - 10 mdr.
19. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Du har ret i at det ville være ønskeligt med et mellemmåltid om morgenen før formiddagsluren. Normalt ville jeg anbefale lidt frugt og måske en ½ bolle og så måske trække luren til kl. 9.30. Især fordi du også beskriver at din datter egentlig spiser mest om morgenen. Men igen skal jeres hverdag jo hænge sammen og storesøster skal afleveres og så er det ikke altid det kan lade sig gøre:o)
Du kunne måske forsøge det de dage, hvor storesøster ikke skal af sted og hvor I har tiden til at få lidt mere indenbords. Bruger du rester fra aftensmaden til frokost? Jeg tænker at hun jo godt kan få lidt pasta, ris med lidt sovs, frikadelle, kylling, rejer - hvad I nu spiser, så hun på den måde får lidt mere variation ved siden af sin 1/4 rugbrød. Hvis hun kunne spise lidt af dette her, så behøvede du ikke bekymre dig så meget om hvad der gled ned om aftenen.
Jeg tænker også at du måske kan få lidt i hende imens du er igang med aftensmaden. Når I er hjemme omkring kl.17. Her har hun sovet og der går alligevel 1-1½ time før I skal spise til aften. Det kunne være en tallerken med lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, peberfrugt osv. - det vil storesøster også synes er dejligt og hvis de spiser sammen, så glider der måske lidt mere ned. Samtidig vil det igen være noget, som er sundt og okay i forhold til hvad der så glider ned om aftenen.
At hun undersøger maden hører alderen til og et eller andet sted, så må du gå ud fra at hun ville spise det, hvis hun var sulten. Jeg tror altid at hun vil høre til de småt spisende og hun skal nok nødes lidt og tingene skal gøres lidt lækre. Men så længe hun trives, vokser og udvikler sig, så bliver du nødt til at acceptere at hun er sådan. Du kan jo ikke gøre så meget andet end du allerede gør, så prøv at finde roen i maven over det:o)
Planen ser fin ud og der er lidt af alle fødevare og så må det være sådan:o)
Også rigtig god weekend til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske