Svar: Vil ikke spise skemad - 10 mdr.
19. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære K.
Ammes din datter om morgenen kl. 06, når hun vågner eller hvad laver I mellem kl. 06-7.30? Umiddelbart tænker jeg, at hun naturligvis ikke skal have mælk her, men at I skal op og igang med dagen (selvom det er meget tidligt) og hun bør tilbydes grød, når hun vågner og ikke 1½ time efter. Hvis hun får grød med det samme, så giver det forhåbentlig lidt plads i maven til lidt brød og frugt inden formiddagsluren, en kop mælk i stedet for amning og så puttes omkring kl. 9.30 til formiddagslur.
Til frokost mad som nu og når du putter hende til middagslur, så prøv igen om du kan undvære amning. Hun har naturligvis et mælkebehov der skal dækkes, men det handler sandsynligvis også meget om vane og jeg synes du skal forsøge så vidt muligt at undgå amningen - eller i hvert fald komme ned på to amninger. Om det så skal være morgen og aften eller middagslur og aften du vælger at bibeholde, det afhænger af hvad du fornemmer bedst kan lade sig gøre hos jer. Det kan også være at det er to aftenamninger som er bedst hos jer, da det også lyder til at handle meget om tryghed - især nu hvor hun har været meget syg.
Jeg tænker derudover at det er vigtigt at hun lærer at man sidder ved bordet, når man spiser og det at sidde ved bordet forbindes med at hun skal spise. Du skriver "Hun bliver løbende tilbudt hapsere indimellem de beskrevet tider" og du skal passe på at du ikke kommer til at give hende lidt hele tiden, da det er vigtigt at hun spiser når hun er sulten. Fornemmelsen af at være sulten og mæt kan være svær at få, hvis hun løbende får lidt stukket i hånden, hvis du forstår hvad jeg mener.
Spørgsmålet er hvorvidt din datter vil kunne forstå at hun nogle gange ammes og andre gange ikke får lov og du må vurdere ud fra dette, hvor hurtigt du skal skære ned og om det bliver nødvendigt at stoppe amningen helt. Du må jo meget gerne amme hende og gerne længe, hvis du har lyst til det. Mange børn (og mødre) nyder at kunne bibeholde amningen også når barnet er mere end 1 år gammelt - det kan være trygt og rart for begge. Så der er jo ingen der siger at du skal stoppe helt, det kommer helt an på situationen.
I takt med at hun nedsætter sit mælkebehov, så vil hun få mere plads i maven til anden mad og på den måde vil hun selv regulere sit behov. Du skal dog være opmærksom på at det er vigtigt at du sætter mælkemængden ned nu, hvor hun fortsat er rigtig nysgerrig og har lyst til at putte i munden. Når hun bliver et år er hun meget mere selektiv, vokser mindre og spiser generelt ikke længere så meget. Så det er en balance imellem at give hende tryghed ved sygdom men heller ikke give hende for meget mælk, da hendes alder nu også skal udnyttes til at få smagt så meget nyt som overhovedet muligt.
Du bør fortsætte med jern og d vitamin indtil 1 års alderen. På dette tidspunkt bruger du de dråber op, som du har indkøbt. Omkring 1½ år vil de fleste børn kunne få en børne tyggetablet multivitamin. Den skal dog knækkes i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.
Jeg er ret sikker på at tiden arbejder for jer og at hun vil ændre sovemønster i takt med at amningen nedtrappes, madindtaget øges, sygdomsperioden er overstået osv. Som du selv skriver, så hænger tingene jo sammen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske